بی-سرنوشتی-آوارگان-جاغوری-و-مالستان-در-آستانۀ-زمستان

شماری از اعضای شورای ولایتی ولایت های غزنی و بامیان از وضعیت نابسامان بیجاشدگان جنگ جاغوری و مالستان خبر می دهند و می گویند؛ هیچ گونه مواد سوختی که بتواند مردم آواره را از سرمای شبانه‌روزی نجات بدهد، کمک نشده است.

به گزارش افغان نیوز: حسین داد خلیلی، عضو شورای ولایتی بامیان، امروز پنج شنبه(7، قوس) به خبرنگار افغان نیوز گفت؛ کمک های مواد سوختی در آستانۀ فصل زمستان که جز نیاز های اولیه مردم می باشد برای بیجا شدگانی جاغوری و مالستان که در ولایت بامیان مستقر شده اند، صورت نگرفته است.

آقای خلیلی افزود؛ مردم ولایت بامیان به دلیل حس بشردوستانۀ که دارند، به صورت داوطلبانه این بیجا شدگان را در منازل مسکونی شان اسکان داده اند.

از سوی هم عبدالجامع جامع عضو شورای ولایتی غزنی نیز کافی نبودن و نرسیدن کمک ها را به آسیب دیدگان جنگ جاغوری و مالستان نگران کننده دانسته می افزاید که حکومت باید به این آواره گان هرچه زود تر رسیدگی جدی نمایند.

این عضو شورای ولایتی غزنی تاکید می کند که وضعیت ولسوالی های جاغوری و مالستان هنوز هم وخیم است و کسی جرات برگشت به خانه های شان را ندارند.

این درحالی است که شماری از مسوولان محلی و مرکزی از توزیع کمک ها و خدمات به آسیب دیدگان جنگ ولسوالی های جاغوری و مالستان ولایت غزنی سخن می گویند.

عبدالرحمن احمدی، سخنگوی ولایت بامیان می گوید که کمک های نقدی و غیر نقدی که شامل برنج، روغن، ظروف آشپزخانه، کمپل، لباس های طفلانه، زغال، چوب و بخاری می شود برای پناهندگانی که وارد بامیان شده اند، توزیع گردیده است.

آقای احمدی خاطر نشان ساخت که ۱۳ تا ۲۴ هزار افغانی کمک نقدی برای بیش از ۹۰۰ خانواده بیجا شده مستحق در این ولایت صورت گرفته است.

سخنگوی این ولایت تاکید می کند که بیش از ۸۰ درصد پناهندگانی که وارد شهر بامیان شده اند در منازل مسکونی مردم جابجا شده اند اما این وضعیت بیشتر از دو تا سه ماه نمی تواند قابل تحمل برای خانواده ها باشد.

احمدی اظهار داشت که برای بیش از یک هزار ودوصد خانواده بیجا شده در بامیان کمک صورت گرفته که همۀ آن از آسیب دیدگان جنگ ولسوالی های جاغوری و مالستان می باشند.

این مسوول دولتی در بامیان اطمینان می دهد که هرچند هنوز مشکلی در زمینه مکان و کمبود غذا از سوی این پناهندگان جنگ گزارش نشده است؛ اما تلاش برای کمک های بیشتر ادامه دارد.

این در حالی است که محمد رضا باهر، سخنگوی وزارت مهاجرین کشور تعداد بیجا شدگان ناشی از جنگ مالستان و جاغوری را ۵ هزار خانواده اعلام می کند که از این میان ۸۰۰ خانواده در کابل، ۲ هزار و ۵۰۰ خانواده در غزنی و 1250 خانواده در بامیان مسکن گزین شده اند.

آقای باهر علاوه کرد که از میان ۸۰۰ خانواده که در کابل آمده اند ۱۴۰ خانواده در ناحیه ۵، ۲۵۰ خانواده در ناحیه ۱۳و بقیه آنها در مساجد و حسینه ها پناه برده اند.

سخنگوی وزارت مهاجرین گفت که سرشماری بیجا شدگان جاغوری و مالستان برای کمک رسانی های جریان دارد اما تعداد کسانی که در مساجد جابجا شده اند هر شب غذای گرم برایشان توزیع می گردد.

محمد رضا باهر یادآور شد که تمامی کمک ها در کابل و ولایات از سوی وزارت مهاجرین بدون هیچ گونه همکاری از سوی موسسات خارجی، صورت میگرد.

این درحالی است که نزدیک به یک ماه قبل، ولسوالی های مالستان و جاغوری ولایت غزنی تحت هجوم طالبان قرار گرفت و پس از چندین روز جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان، بسیاری از اموال و سرمایه های مردم به یغما برده شد و ده ها نفر کشته و زخمی و هزاران خانواده آواره شدند.

بی سرنوشتی آوارگان جاغوری و مالستان در آستانۀ زمستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد