بی-کفایتی-شرکایی-انتخاباتی-کشور-را-به-بحران-می‌کشاند

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفته است که مردم نسبت به برگزاری انتخابات اعتماد ندارد و بی‌کفایتی شرکایی انتخاباتی، کشور را به بحران مواجه نموده و نیز کارایی و شایستگی را زیر سوال خواهد برد.

به گزارش افغان نیوز: نعیم ایوب‌زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان" تیفا" امروز پنجشنبه(20 –میزان) در کنفرانس ملی یافته‌های نظارتی تیفا از فعالیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی گفته است که بی مسوولیتی و مداخله شرکایی انتخاباتی و برخورد سلیقهء آنها ثبات کشور را به بحران کشانده است.

آقای ایوب‌زاده افزود:«نبود امنیت، یافته‌ها و نظارت‌های تیفا را به مشکل مواجه ساخته و حکومت باید رهنمود امنیتی را در قبال شهروندان داشته باشد». او گفت، حکومت باید کار آغاز تعین اشتراک کنندگان را با استفاده از تکنالوژی آماده نمایند.

وی اضافه نمود، حکومت اراده راسخ برای آوردن اصلاحات در امور انتخاباتی نداشته و به اساس سیاست‌های گفتاری، روند کاری برگزاری انتخابات را به کندی مواجه ساخته است.

همچنان رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفته است که از کم‌کاری‎‌ها و عدم همکاری فعالان مدنی و نهاد‌های سیاسی درکشور هنوز برای افزایش مشارکت سیاسی زنان در انتخابات یک استراتژی روی دست گرفته نشده است.

ایوب‌زاده به اساس اخرین یافته‌های شان در 10 ماه گذشته میگوید که 53 درصد از مردم علاقمند اشتراک در انتخابات هستند،41 درصد مردم فکر میکنند که حکومت و کمیسیون توانایی برگزاری انتخابات آزاد،عادلانه وشفاف را ندارد و همچنان 38 درصد به این باور هستند که حکومت درکار کمیسیون مداخله دارد.

وی همچنان گفته است که 45 درصد شهروندان به برگزاری انتخابات دروقت تعیین شدهء آن باورمند هستند.

قابل ذکر است که بنیاد انتخابات شفاف افغانستان"تیفا" به اساس یافته‌های شان از فعالیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات  در 10 ماه گذشته ابراز داشته است که کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات مسلکی نبوده و دفاتر کمیسیون در ولایات بی کفایت و ناهماهنگ می باشد.

این درحالی است که قرار است انتخابات پارلمانی افغانستان در 13 سرطان سال 1397 برگزار و لیست اشتراک کنندگان انتخابات به زودی تعیین شوند.

اما سران احزاب سیاسی و ائتلاف‌ها در کشور چند روز قبل از اعضای کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات شاکی بوده و آنها را در امور کاری شان بی کفایت و غیر مسلکی عنوان کرده و خواهان برکناری این افراد شدند.

بی کفایتی شرکایی انتخاباتی کشور را به بحران می‌کشاند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد