بیش-از-ده-درصد-مردم-افغانستان-به-مواد-مخدر-اعتیاد-دارند

اعتیاد یکی از معضلات جدی دامن‌گیر جوانان افغانستان است و اکنون ۳.۲ میلیون تن معتاد در کشور زندگی میکنند که از میان این معتادان یک میلیون آنها را زنان و کودکان تشکیل میدهند؛ این افراد در بطن جامعه بیشتر از ۱۰درصد نفوس کل کشور را تشکیل می‌دهند.

به گزارش افغان خبر؛ جاوید احمد قایم معین پالیسی و هماهنگی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر گفت؛ در سراسر کشور حدود 3.2 میلیون معتاد وجود دارد که از میان یک میلیون تن آنها را خانم‌ها و کودکان تشکیل داده اند.

آقای قایم بیان میکند؛ در سال اخیر وزارت مبارزه با مواد مخدر به همکاری وزارت صحبت عامه 40 هزار معتاد را مورد تداوی قرار داده اند. او افزود؛ 60 درصد کسانی که مورد تداوی قرار گرفته اند، دوباره به استعمال مواد مخدر برمی‌گردند.

قایم گفت؛ تنها وزارت مبارزه با مواد مخدر و وزارت صحت عامه نمی‌توانند با این پدیده مبارزه کنند بلکه باید تمام نهادهای مرتبط حکومتی و مردم با این وزارت‌ها همکاری کنند.

او گفت؛ برنامه‌های که وزارت مبارزه با مواد مخدر روی دست گرفته است در سه بخش می‌باشد اول کاهش کشت مواد مخدر، دوم کاهش قاچاق مواد مخدر و سوم کاهش تقاضای مواد مخدر در داخل و خارج کشور است.

به گفته‌ی معین پالیسی وزارت مبارزه با مواد مخدر؛ عامل اصلی افزایش استعمال کننده‌های مواد مخدر در کشور افزایش بیکاری، مهاجرت و دوستان ناباب هستند.

این در حالیست که وحید مجروح رییس روابط بین املل و سخنگوی وزارت صحت عامه گفت: به اساس امار این وزارت؛ در سراسر کشور 3.5 میلیون معتاد وجود دارد که از این میان 900 هزار تن انها خانم‌ها هستند و 296 هزار دیگر آن اطفال هستند.

آقای مجروح گفت؛ در سراسر کشور 209 مراکز صحی درمانی برای تداوی معتادان وجود دارد که سالانه ظرفیت تداوی 45.900 معتاد را دارا هستند و در حال حاضر 4 هزار معتاد در 32 ولایت کشور تحت تداوی قرار دارد.

مجروح افزود؛ به غیر از ولایت‌های ارزگان و نورستان در سایر ولایات مراکز صحی درمانی معتادان موجود است.

از سوی دیگر داکتر احمد ظاهر سلطانی مسئول شفاخانه ابن سنا می‌گوید؛ بیشتر معتادان به مواد مخدر در افغانستان هروئین استفاده می‌کنند که بین سنن 15 تا 60 سال عمر دارند.

آقای سلطانی بیان داشت شفاخانه ابن سنا بزرگترین مرکزی تداوی معتادین در کشور است که ظرفیت تداوی یک هزار و پنج صد معتاد را دارد اما در حال حاضر حدود یک هزار معتاد در حال تداوی در این مکان ها هستند. او افزود؛ یک دوره که برای تداوی معتادین در نظر گرفته شده است 60 روز می‌باشد.

این مقام وزارت صحت عامه می‌گوید؛ وزارت کار و امور اجتماعی شهدا ومعلولین باید برای افراد تداوی شده از مواد مخدر کار فراهم کند و اگر زمینه کار برای آنها فراهم نباشد، احتمال برگشت به مواد مخدر بسیار زیاد است.

این مقام صحت عامه می‌گوید؛ مکان خاص دولتی برای تداوی زنان معتاد وجود ندارد ولی مکان‌های خصوصی درهمه ولایات هستند که این بیماران را مورد تداوی قرار می‌دهند.

در همین حال شماری از معتادان که در این مکان آورده شده اند می‌گویند که حکومت آنها را به زور آورده اند و با این کاری حکومت مواد مخدر را ترک نه خواهد کرد.

قاسیم باشنده مزار شریف است که 15 سال می‌شود مواد مخدر استفاده می‌کند و می‌گوید که دو فرزند 20 ساله و 25 ساله دارد و در مزار زندگی می‌کند. وی بیان داشت که در کشور ایران معتاد شده است و چند سال می‌شود که در کابل هروئین استفاده می‌کند.

اکبر یکی دیگر از معتادان شفاخانه ابن سینا هست که برای تداوی در این مکان آورده شده است او می‌گوید من تلاش دارم مواد مخدر را ترک کنم ولی با آمدن در این مکان هیچ کس استعمال مواد مخدر خود را ترک نمی‌کند. وی گفت اکثر کسانی که در این مکان آورده شده اند به زور آمده و تا زمانی که رضایت خود فرد نباشد  ترک نخواهند کرد.

افغانستان بیشترین تولید کننده مواد مخدردر جهان است که در سال‌های اخیر این مواد دامن‌گیر جوانان مردم افغانستان شده است و هر روز تعداد بیشتر جوانان از قشر اناث و ذکور به مواد مخدر روی می‌آورند.

گزارش از غضنفر عادلی

 

 

بیش از ده درصد مردم افغانستان به مواد مخدر اعتیاد دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد