وزیران؛-خارجه،-فواید-عامه-و-کار-از-سوی-مجلس-نمایندگان-استیضاح-شدند

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه، محمود بلیغ وزیر فواید عامه و نسرین اوریاخیل وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین به دلیل عدم مصرف بودجه انکشافی سال مالی ۱۳۹۴ از سوی مجلس نمایندگان استیضاح شدند.

به گزارش افغان خبر: مجلس نمایندگان چندی پیش گزارش قطعیه بودجه ملی سال مالی 1394خورشیدی را بررسی کرد که در آن مشکلات زیادی را دریافتند.

مشکلاتی که مجلس نمایندگان از گزارش قطعیه مصرف بودجه ملی در سال 1394مالی ارایه کردند، تخطی های قانونی، عدم مصرف بودجه انکشافی تا حد 70درصد و باقیات از بودجه پیشکی در وزارت خانه ها است.

بر اساس این مشکلات، مجلس نمایندگان تصمیم گرفته تا 19 وزیر را به دلیل وجود این مشکلات به استیضاح بکشاند که امروز شنبه (22عقرب) وزیران امور خارجه، فواید عامه و کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین به مجلس فرا خوانده شده اند.

حاجی ظاهر قدیر نایب اول مجلس نمایندگان که هدایت جلسه امروزی را به عهده دارد گفت که بر اساس ماده 90 قانون اساسی، نظارت از تطبیق قانون در قوه سه‌گانه دولت وظیفه شورای ملی است و بر اساس این صلاحیت، مجلس نمایندگان وزیران را استیضاح میکند.

به گفته نایب اول مجلس نمایندگان در سال های اخیر مشکلات مردم افغانستان بیشتر گردیده و باشندگان شهر ها با فقر و بیکاری دست به گریبان هستند، اما یکی از مشکلات عمده عدم مصرف بودجه انکشافی از سوی اعضای کابینه است.

وی افزود که استیضاح وزیران به معنی سلب صلاحیت نیست و بعد از شنیدن جوابات وزیران، اعضای مجلس بر ابقا و سلب صلاحیت آنها با دادن رای  غیر علنی تصمیم خواهند گرفت.

اما رمضان بشردوست یکی از اعضای مجلس نمایندگان تاکید دارد که رئیس جمهورغنی و رئیس اجرائیه اعضای مجلس را روز جمعه در مورد مصرف بودجه به ارگ خواسته اند و شاید معاملاتی در این مورد صورت گرفته باشد.

وی خواستار شنیدن سخنان اعضای مجلس که در نشست ارگ و سپیدار اشتراک کرده بودند شد، اما با دستور رئیس مجلس وی از جلسه اخراج گردید.

قرار است در هفته جاری به شمول این سه وزیر، 9 تن از اعضای کابینه به مجلس نمایندگان فرا خوانده شوند و استیضاح گردند.

وزیران؛ خارجه، فواید عامه و کار از سوی مجلس نمایندگان استیضاح شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد