بیش-از-یک-میلیون-و-هزار-خانم-در-بخش-های-مختلف-مشغول-بکار-شدند

لطف الله راشد سخنگو وزارت زراعت امروز در یک نشست خبری از دست آوردهای یکساله این وزارتخانه گزارش داد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: لطف الله راشد سخنگوی وزارت زراعت امروز یکشنبه(22 حوت) در یک کنفرانس مطبوعاتی از کارکردهای این وزارت در سال روان یاد کرد وگفت: کار بازسازی 113 شبکه آبیاری در 34 ولایت کشور تکمیل شد که زمینه آبیاری برای 23 هزار هکتار زمین مساعد ساخته است.

راشد افزود: جلوگیری از 40 درصد ضایعات آب، دسترسی مردم به آب بیشتر، افزایش 20 درصد حاصلات زراعتی، جلوگیری از آسیب سیلاب ها و تقویه آب های زیرزمینی در 7 ولایت و ایجاد 633 ذخیره آب در 20 ولایت کشور ساخته شد.

سخنگوی وزارت زراعت اضافه کرد به بعداد 6 صد و 826 هزار هکتار زمین برای احداث باغ های جدید در کشور به هزینه 565 میلیون افغانی طرح ریزی شده است.

وی همچنان یادآور شد 706 سیزخانه در 19 ولایت کشور از برنامه های این وزارت بوده است که این تعداد به 801 سبزخانه افزایش یافت.

لطف الله راشد تصریح می نماید، در ولایاتی که حاصلات انگور زیاد است به تعداد 670 کشمش خانه ساخته و به بهره برداری سپرده شده است.

او گفت:" ما توانستیم 2 هزار و 811 هکتار زمین را به مزارع زعفران مبدل سازیم و بیش از 6 تن زعفران محصول برداشت نماییم که تقاضای کشور های عربی و چین  از دلایل افزایش کشت زعفران در سال جاری عنوان شده است."

آقای راشد تاکید نمود، 814 فارم بزرگ و 2هزار و 100 فارم کوچک مرغداری در 8 ولایت ایجاد شده و به تعداد 6 صد و 666 هزار فارم کوچک در ولایت های پروان، کابل و لوگر احداث شده و توسط بانوان اداره می شود که سالانه حدود 18 هزار درآمد دارد.

لطف الله خاطر نشان ساخت، 19 کلینیک حیوانی جهت کاهش مرگ و میر مواشی و حمایت از مالداران و 3.5 میلیون واکسن حیوانی درمناطق اعمار شده که 10 درصد مرگ و میر مواشی کاهش یافته است.

این سخنگوی تصریح می کند که ماهی پروری نیز در این سال نسبت به سال های گذشته افزایش خوبی داشته است که به تعداد70 هزار چوجه ماهی برای پرورش آماده شد و از این مجموع 50 هزار آن در بند سلما رها گردیده است.

او می گوید: 8 مرکز پروسیس و بسته بندی محصولات زراعتی در 7 ولایت کشور فعال است که 664 ذخیره خانه پیاز و کچالو که از 15 تا 60 متر یک تن ظرفیت دارد در ولایت های بامیان، پروان و کابل ساخته و به بهره برداری سپرده شده است.

راشد اضافه کرد که به تعداد13 ذخیره گندم هر کدام به ظرفیت 13 هزار متر یک تن گندم در 6 ولایت بازسازی شده است که کار ساخت 3 ذخیره دیگر 85 درصد تکمیل شده است.

وی ادامه داد حضور یک میلیون 12 هزار زن در بخش های مختلف وزارت زراعت در سراسر کشور از دستاوردهای مهم در بخش اشتغال زایی بوده است.

بیش از یک میلیون و 12 هزار خانم در بخش های مختلف مشغول بکار شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد