تاثیر-منفی-طولانی-شدن-انتخابات-و-پرسه-صلح-بر-سرمایه-گذاری‌ها-در-افغانستان

مسوولان در اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می‌گویند که به درازا کشیده شدن انتخابات و گفتگوهای صلح تاثیر منفی روی سرمایه گذاری‌ها و کار تجارت در کشور گذاشته است و« شش ماه می‌شود که کار و بار تجارت در افغانستان در حالت سقوط قرار گرفته است».

به گزارش افغان نیوز: خان جان الکوزی، عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان امروز( شنبه، 19 دلو) در مصاحبه با خبرنگاران در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که وقتی در گفتگوهای صلح از جانب طرف‌های درگیر چراغ سبر نشان داده می‌شود، کار سرمایه گذاری و تجارت نیز بهتر می‌شود و زمان‌که در گفتگوهای صلح ابهام پیش می‌آید، بازار تجارت و سرمایه گذاری از رونق می‌افتد، چون در فضای گفتگوهای صلح یک نوع بی اعتمادی وجود دارد.

این عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری نبود امنیت و اخاذی‌های خود سرانه را از سوی افراد زورمند و پاسگاه‌های امنیتی در بزرگاه‌های کشور از جمله چالش‌های بزرگ بخش سکتور خصوی و تاجران در کشور دانسته و گفت که در تمامی ولایت‌ها به ویژه در بزرگ راه کابل – هرات اخاذی‌ها از تاجران زیاد است و مسیر‌های که درآن پاسگاه‌های امنیتی وجود ندارد، افراد  زورگو و دزد از تاجران اخاذی می‌کنند.

به گفته او در مسیر‌های که در آن پاسگاه‌های امنیتی وجود دارد، این پاسگاه‌ها از تاجرن که کالا‌های تجارتی‌شان را از یک ولایت به ولایت دیگر انتقال می‌دهند، اخاذی می‌گیرند. او تاکید کرد که در کنار پاسگاه‌های امنیتی طالبان نیز از تاجران اخاذی می‌‌گیرند.

آقای الکوزی شماری از اعضای شورای ولایتی، شورای ملی و فرمانده‌هان محلی را متهم به اخاذی از تاجران کرده و می‌گوید: « شماری کسانی‌که یا از شورای ولایتی هستند، یا از شورای ملی و یا هم فرماندهان محلی در برابر تاجران زوگویی می‌کنند و مال‌شان را متوقف می‌کنند».

الکوزی افزود: در صورت که تاجران در مسیر بندر آقینه – مزار شریف اخاذی ندهند، زورمندان موترهای آنان را متوقف می‌کنند و تا کنون« ده‌ها موتر نفت کش در این مسیر سوختانده شده است و از این کار دولت هم خبر دارد».

این عضو هیأت مدیره اتاق تجارت پچیده بودن طی مراحل اسناد مالیاتی و فساد در گمرکات کشور را از جمله عوامل فرار مالیاتی تاجران دانسته و افزد که روند طی مراحل مالیه دهی را وزارت مالیه بسیار سخت و پچیده کرده است و این امر با عث شده است که شماری از تاجران در کشور از مالیات فرار نماید.

او تاکید کرد که اخاذی‌ها و فساد در گمرکات باعث شده است که شماری از تاجران در گمرکات کشور فهرست‌کالاهای وارداتی‌شان را درست ندهند و در اظهارت‌شان لیست‌ کالاهای را ‌دهند که تعرفه گمرکی آن کم‌تر است.

از سوی هم محمد عیسی قدرت، معاون عواید گمرکات وزارت مالیه در نشست خبری وجود چالش‌ها را در گمرک‌های کشور می‌پذیرد و می‌گوید: «مشکلات در گمرک‌های به ویژه در اسلام قلعه وجود دارد و برای حل آن یک هیأت اعزام خواهد شد تا مشکلات را در آن بررسی کند و کسانی‌‌که تخطی کرده باشند، مطابق قانون مجازات خواهد شد».

آقای قدرت در مورد ایجاد گمرک و اخاذی‌های طالبان از تاجران کشور گفت که حکومت هیچ وقت اجاز نداده است که مخالفان دولت گمرک‌های خودسرانه در برابر تاجران کشور ایجاد کند؛ اما به صورت مقطعی مخالفان دولت هرچندگاهی زیرنام پراخت گمرکات از تاجران و مردم پول می‌گیرند که این کار مخالفان را نمی‌توان ایجاد گمرک در برابر تاجران حساب کرد.

معاون عواید گمرکات وزارت مالیه که در این نشست در باره جمع آوری مالیه و عواید کشور صحبت می‌کرد گفت که هیچ‌گونه افزایش در جمع‌آوری مالیات در سال جاری به وجود نیامده است، چون مطابق قانون مالیاتی، مالیه جمع‌آوری می‌شود؛ اما عواید در سال جاری مالی 13.5 درصد نسبت به سال پیش افزایش یافته است.

در اخیرآقای الکوزی از حکومت خواست که باید در زمینه مالیه، امنیت  فساد توجه جدی کند و در حال حاضر تاجران افغانستان از لحاظ امنیتی نگرانی دارد و همه روز سرمایه خود را بیرون از افغانستان انتقال می‌دهند.

 

تاثیر منفی طولانی شدن انتخابات و پرسه صلح بر سرمایه گذاری‌ها در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد