ترجیح-منافع-ولایتی-و-حوزوی-بر-منافع-ملی

موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان "فیفا" گفته است که نمایندگان در شورای ملی، منافع حوزوی و ولایتی را نسبت به منافع ملی کشور بیشتر ترجیح میدهند.

به گزارش افغان نیوز: حسیب معترف، مسوول مشاهده پارلمانی فیفا امروز دوشنبه‌(3 – میزان) طی کنفرانس خبری درکابل گفت: اولویت دادن به مشکلات ولایات ورسیدگی به آن زمانی به خوبی تنظیم می یابد که مرزهای منافع ملی و مصالح عمومی مردم و دولت مورد توجه باشد.

آقای معترف می افزاید:" نمایندگان باید میان مسوولیت های ملی شان و وظایف نمایندگی و مرتبط با حوزه انتخابی، وفاق ایجاد نمایند و اجازه ندهند که در برخی موارد منافع ملی قربانی اهداف کوچک شوند".

وی گفت، برخی از نمایندگان مجلس، بیشترین اوقات شان را برای رسیدگی به مشکلات موکلین شان در ادارات دولتی سپری مینمایند، در این صورت برای جلوگیری از ضایع شدن وقت، مرکز رسیدگی به مشکلات مردم، در شورای ملی ایجاد گردد.

با این حال، شانزده هم دور شورای ملی و مخصوصا درسال های اخیر، هر از گاهی جایگاه و عملکرد شورای ملی در کشور زیر سوال رفته است؛ نمایندگان مردم از قانون اساسی فاصله گرفته است.

مسوولان فیفا، بیشتر به این باور اند که در شورای ملی قوانین زیادی انباشت شده و اصلاح قانون گذاری و جلوگیری از تراکم قوانین مشابه وجود ندارد.

ازسوی هم این موسسه" فیفا "، عدم استمرار و موسمی بودن ساختارها و تصمیم ها را از نقایض کار پارلمان دانسته و می افزاید، آغاز کارشورای ملی، گروه‌های زیادی شکل می گیرد که نشان میدهد، درک درستی از کار گروه‌های پارلمانی وجود ندارد و هم بستری درست برای این منظور شکل نگرفته است.

قابل ذکر است که در ایام تعطیلی تابستانی و زمستانی پارلمان، تعداد از وکلا به سفرهای خارجی غیررسمی رفته و فرصتی برای بررسی مشکلات ولایات باقی نمی گذارند.

این درحالی است که در این اواخر نمایندگان شورای ملی، عبدالروف ابراهیمی رییس نمایندگان در ولسی جرگه را متهم به اختلاس نموده و تاکید دارند که رییس مجلس باید از سمتش سبک دوش گردد.

ترجیح منافع ولایتی و حوزوی بر منافع ملی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد