تظاهرات-هواداران-جنبش-روشنایی-دراسترالیا-همزمان-با-سفر-رئیس-جمهورغنی

صد ها تن از هواداران جنبش روشنایی در پایتخت استرالیا همزمان با سفر رئیس جمهورغنی به آن کشور در پیوند به سیاست های حکومت افغانستان تظاهرات کردند.

به گزارش افغان نیوز: بیشتر این معترضان علیه اشرف غنی در مورد تبعیض نژادی و همچنین رد کردن پناهجویان بازگردانده شده از استرالیا شعار دادند.

معترضان به سیاست‌های اشرف غنی در خارج مقر دولت استرالیا و مکان ملاقات رئیس‌جمهوری افغانستان با «پیتر کوسگروف» فرماندار کل استرالیا دست به این تجمع زدند.

یکی از معترضان در این اعتراض‌ها با انتقاد از وضعیت امنیتی افغانستان اعلام کرد که این روزها افغانستان بیش از حد برای هزاره‌ها ناامن شده است.

معترضان همچنین خواستار توقف بازگشت‌های اجباری پناهجویان به افغانستان شدند.

جمعیت این معترضان بیش از دو هزار نفر گزارش شده است.

همچنان روز گذشته سفارت افغانستان در کنبرا بیان کرده که رییس جمهور اشرف غنی به استرالیا آمده اما وقت کافی برای دیدار با جامعه افغانستانی های مقیم آن کشور را ندارد اما افغان ها میتواند با ارسال نامه خواست های شان را مطرح نمایند.

معترضان با ارسال نامه یی نیز بخش از سخنان و مشکلات شانرا بیان کردند.

در نامه معترضان آمده است: آقای غنی متاسفم که شما بحیث مهمان دولت استرالیا لحظه ای به این کشور پای می گذارید که از روزها قبل تعداد زیادی از افغانستانی های ساکن استرالیا برای اعتراض به عملکرد دولت شما آماده تظاهرات سراسری در کنبرا پایتخت این کشور شده اند".

در این نامه ذکر شده : هرچند میتوانست که این تظاهرات صورت نگیرد و از شما با فریادهای اعتراضی در استرالیا استقبال نشود، اما خشم و نارضایتی مردم از عملکرد دولت شما بحدی رسیده است که مردم بصورت خودجوش برای انجام مظاهره آمادگی های لازم را گرفته اند تا صدای اعتراض خود را بگوش شما برسانند.

در نامه معترضان نیز ذکر شده که باید در برابر تمام افغان ها یکسان برخورد شود و دولت نباید در برابر اقوام مختلف تبعیض قایل شود.

همچنان برنامه های صادقانه، کارشناسانه و قابل اجرا برای تقویت اعتماد ملی روی دست گرفته شود تا زمینه وفاق ملی برای روبرو شدن با چالش های پیشروی نظام سیاسی افغانستان فراهم شود.

بر اساس این نامه در شرایط حاضرهیچ پناهجوی افغانستانی، در هیچ نقطه از جهان نباید برای برگشت به افغانستان تشویق شود و برای برگرداندن اجباری آنها به افغانستان بپای هیچ معاهده ای امضاء نکنید.

معترضان نوشته اند که شهدای دوم اسد که در قتلگاه دهمزنگ بشهادت رسیدند سرخ رو ترین قهرمانانی هستند که برای عدالت و جلوگیری از خیانت و دسیسه به میدان آمده بودند و به شهادت رسیدند. آنها فرزندان رشید این آب و خاک بودند و جا دارد که تحقیق همه جانبه در مورد کوتاهی های که منجر به فاجعه دوم اسد شد صورت بگیرد و نتایج آن در اختیار ملت افغانستان قرار داده شود.

در جمع خواست های معترضان در مورد انتقال مسیر خط برق توتاپ نیز سخن گفته شده است.

 "تحریف مسیر پیشنهادی برق ترکمنستان – افغانستان از مسیر بامیان – کابل، به سالنگ – کابل بعنوان یکی از عریان ترین جفا و خیانت ملی در حافظه تاریخ کشور خواهد ماند. انتظار میرود که با نگاه کارشناسانه و با در نظرداشت منافع علیای افغانستان به این پروژه و پروژه های مشابه توجه شده و اجازه ندهید که دست های پلید و شیطانی بیشتر از این منافع علیای کشور را ببازی گرفته و مردم افغانستان را در رنج و درد بیشتر اسیر نگهدارند".

اما دولت افغانستان اعلام کرده که سفر رئیس جمهورغنی به خاطر بهبود روابط و گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور است و در زمینه مهاجرین هیچ توافنقامه امضا نخواهد شد.

تظاهرات هواداران جنبش روشنایی دراسترالیا همزمان با سفر رئیس جمهورغنی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد