تفاهم-نامه-کمکمیلیون-دالری-آمریکا-برای-افغانستان-امضا-شد

وزارت مالیه یک تفاهم نامه را با اداره انکشاف بین المللی امریکا (USAID) به امضاء رسانید که به اساس آن امریکا ۷۹۱ میلیون دالر به افغانستان کمک میکند.

به گزارش افغان خبر؛ اکلیل حکیمی٬ وزیر مالیه و هیرمن اسمیت، رئیس اداره انکشاف بین المللی امریکا امروز ( دوشنبه ۳عقرب) یک تفاهمنامه را به ارزش ۷۹۱میلیون دلار در ارگ ریاست جمهوری در کابل به امضا رساندند.

آقای حکیمی درجریان امضای این تفاهم نامه گفت که این مقدار پول در چهار عرصه معارف، ‌تحصیلات عالی٬ حکومت داری خوب و صحت برای چهار سال آینده به مصرف میرسد.

آقای حکیمی تصریح کرد: 337 میلیون دالر حمایت از سکتور خصوصی 180 میلیون دالر به حکومت داری خوب 65 میلیون دالر به سکتور معارف، تحصیلات عالی و 215 میلیون دالر برای سکتور صحت در نظر گرفته شده است .

وزیرمالیه افزود که این مقدار پول بخشی از کمک‌های امریکا است که در نشست بروکسل به افغانستان تعهد شده بود. آقای حکیمی از مصرف شفاف این کمکها به کشورهای کمک کننده و مردم اطمینان داد.

او تاکید کرد که حدود 50 درصد از کمکهای جامعه جهانی به افغانستان از طریق بودجه ملی به مصرف می رسد.

درهمین حال رئیس اداره انکشاف بین المللی امریکا برای افغانستان گفت که امریکا در حدود 800 میلیون دالر را به منظور حمایت از مردم٬ ترویج صلح و رفاه٬‌ حکومت داری خوب و بهبودی وضعیت حقوق بشری کمک کرده است.

او افزود:" توافقنامه‌ای که امروز آن را امضا کردیم به تعقیب تعهد امریکا در نشست بروکسل به افغانستان است٬ این تعهدات در عرصه رشد اقتصادی و کار مشترک با دولت افغانستان در قسمت محصول زراعتی ایجاد فرصت‌ها برای زنان و همچنان بهبود دسترسی به مکاتب وخدمات صحی صورت می گیرد".

همچنان وزیر مالیه در بخش دیگر از سخنانش گفت که تا سه هفته آینده طرح برای جلوگیری از جمع آوری پول غیر قانونی در بنادر کشور آماده می‌شود. وی تاکید کرد که این طرح از سوی کمیته اقتصادی به تاز‌گی ایجاد شده است.

آقای حکیمی افزود که شورای عالی اقتصادی فیصله کرده که در دراز مدت تمامی بنادر افغانستان معیاری شده و جمع آوری پول تکس، ترانزیت و سایر موارد از طریق یک مرجع واحد صورت گیرد.

تفاهم نامه کمک791میلیون دالری آمریکا برای افغانستان امضا شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد