تمام-معلولین-و-خانواده‌های-شهدا-بایومتریک-میشوند

نسرین اوریاخیل وزیرکار، اموراجتماعی، شهدا و معلولین می‌گوید؛ فساد در امر توزیع معاشات خانواده‌های شهدا و معلولین به شکل گسترده وجود داشت که با ایجاد سیستم بایومتریک از ادامه روند فساد جلوگیری میشود.

به گزارش افغان خبر؛ نسرین اوریاخیل وزیرکار، اموراجتماعی، شهدا و معلولین امروز (یک شنبه 12 جدی) در افتتاح سیستم بایومتریک  برای ثبت معلولین و خانوانده‌های شهدا گفت؛ جنگ و ناامنی در کشور سبب میشود که هر روز آمار معلولین و خانواده‌های شهدا افزایش پیدا کند و برای کاهش این امر باید صلح در کشور فراهم شود.

وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین بیان داشت؛ امار مشخص در دست نیست که چه تعداد معلول و معیوب در کشور وجود دارد اما به اساس امار که در سال 2010 میلادی انجام شد تعداد معلولین 2 درصد جمعیت کشور را شکل می‌دهد.

به گفته خانم ارویاخیل؛ ایجاد سیستم بایومتریک میتواند حق را به حقدار برساند و مانع فساد در قسمت توزیع معاشات به شهدا و معلولین شود.

خانم ارویاخیل افزود؛ فساد در قسمت توزیع معاشات به خانواده‌های شهدا و معلولین وجود دارد و تا هنوز هیچ گونه مبارزه با فساد صورت نگرفته است. او تاکید کرد؛ کسانی هستند که سه تا چهار کارت شهدا و معلولین در اختیار دارند اما این درحالیست که شماری از این افراد اصلاً معلول و معیوب یا از خانواده شهدا نیستند.

وزارت کار و امور اجتماعی و شهدا و معلولین در آِینده نزیک برنامه‌ی راه اندازی میکند که معاشات شهدا از سوی برنامه آسان خدمت توزیع شود که شهدا با هیچ گونه مشکل در امر دریافت معاشات  مواجه نباشند.

از سوی دیگر جمیله افغان معین امور شهدا و معلولین گفت؛ کارهای لازم برای حمایت از خانواده‌های شهدا و معلولین صورت نگرفته است و مشکلات زیادی سد راه این قشر آسب پذیر جامعه وجود دارد.

خانم افغان بیان داشت؛ در گذشته شهدا و معلولین به دلیل موجودیت سیستم فرسوده و ناکارآمد مجبور بوده اند وقت زیادی را برای طی مراحل ثبت اسناد خود به وزارت شهدا و معلولین سپری کنند. او افزود؛ تنها در ریاست شهدا و معلولین یک فرد معلول یا معیوب باید 30 مرحله را طی مراحل می‌کرد که اکنون این امر به 9 مرحله کاهش یافته است.

خانم افغان گفت؛ در سال گذشته وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین تنها در سه ولایت کشور 700 تن را شناسایی کردند که دارای دو کارت شهدا و معلولین بودند و در موارد حتی شماری از انان معلول و معیوب نبودند.

معین شهدا و معلولین گفت؛ به دلیل نبود امنیت این ریاست دسترسی به شمار زیادی از ولایات  ندارد. او افزود؛ افرادی هستند که در چندین ولایت کارت شهدا و معلولین دارد و این درحالیست که ان فرد اصلاً معیوب یا معلول نیست.

این مقام وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین گفت؛ سیستم بایومتریک چشم و انگشت فرد را ثبت میکند که با این اقدام دیگر هیچ کس جرئت کرده نمیتواند تقلب کند.

آمار دقیق از تعداد شهدا و معلولین در کشور وجود ندارد، معین شهدا و معلولین وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلوین گفت؛ یک سروی از هقته گذشته شروع شده است که مدت نه ماه را دربر میگیرد و با ختم این سروی تعداد معلولین و خانواده‌های شهدا در کشور معلوم خواهد شد.

این در حالی است که محمد قاسم یک تن از معلولین گفت؛ ایجاد سیستم بایومتریک میتواند سبب آسانی دریافت معاشات برای معلولین شود که در نبود این سیستم یک فرد معلول باید روزها به دنبال معاش خود وقت سپری می‌کرد و همچنان باید مبلغ از معاش خود را به کارمندان وزارت کار رشوت می‌داد تا مقدار پولی را که برای وی حکومت اختصاص داده است دریافت کند.

سید ابرار یک تن دیگر از معلولین گفت؛ تا هنوز معاشات آنان به طور کامل در دسترس شان قرار نمیگرفت برای دریافت معاش معاش خود باید درصد انرا به کمیشنکاران رشوت میداد اما با راه اندازی سیستم بایومتریک امید است که فساد به شکل کامل از بین برود.

ابرار افزود؛ فساد در امر پرداخت معاشات معلولین وجود داشت که باید یک فرد برای گرفتن معاش خود رشوت پرداخت میکرد یا واسطه قوی در وزارت کار میداشت.

در حال حاضر وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین به 240 هزار خانواده شهدا، معلولین معاش پرداخت میکند که برای هر فرد معلول یا خانواده شهید 60 هزار افغانی در مدت یک سال در نظر گرفته شده است.

تمام معلولین و خانواده‌های شهدا بایومتریک میشوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد