تنش-بین-اعضای-کمیسیون-سمع-شکایات-بر-سر-پنج-کارمند-برکنار-شدۀ-این-نهاد

عبدالعزیز آریایی، رئیس کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی می‌گوید: فساد در کمیسیون سمع شکایات انتخابات وجود دارد و وی با فساد مبارزه می کند اما اعضای دیگر این نهاد خود آریایی را به فساد متهم می کنند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: کمیسیون مستقل سمع شکایات انتخاباتی پنج تن از کارمندان ارشد خود را روز گذشته برکنار کرد، افراد برکنارشده معاون مسلکی دارالانشا، رئیس تحلیل و بررسی، رئیس منابع بشری، آمر اسناد و ارتباط و مدیر حاضری هستند.

عبدالعزیز آریایی رئیس کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی امروز (دو شنبه یک عقرب) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: پنج تن از افراد برکنار شده افراد بودند که در جلسات کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی حضور نداشتند و کمیسیون به اساس ماده 33 قانون انتخابات این افراد را برکنار کرده است.

آقای آریایی گفت: یازده مورد نقض قانون از جمله تزویر در حاضری الکترونیک، شرکت نکردن در کارهای گروهی، عدم اطاعت از اوامر قانونی آمران مافوق و ایجاد دوگانگی در کارهای دارالانشای کمیسیون از جانب این افراد صورت گرفته است.

اما حمیرا حق‌مل، معاون این کمیسیون برکناری این کارمندان ارشد را برخاسته از "سلیقه‌های شخصی و مغرضانه" رئیس کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی میداند و می‌گوید که افراد برکنار شده هیچ گونه تخلف را مرتکب نشده اند و تنها انان به خواست شخصی رئیس کمیسیون سمع شکایات توجه نکرده اند که رئیس به دل خود انان را برکنار کرده است.

 محمد علی ستیغ، رئیس دارالانشای این کمیسیون این اقدام را "تصمیم سیاسی ظالمانه و در مخالفت با قوانین نافذه کشور" می‌خواند و می‌گوید رئیس کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی هر کار دل خودش میشود انجام میدهد.

پیش از این کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی گفته بود در بخش فنی، مالی و امنیتی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در سال جاری مشکلات زیادی وجود دارد، اگر این مشکلات برطرف نشود، انتخابات در سال آینده برگزار شده نمیتواند.

کمیسیون مستقل انتخابات زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی را ۱۶ سرطان سال ۱۳۹۷تعیین کرده است.

براساس ماده ۸۳ قانون اساسی، "مدت کار اعضای پارلمان در اول ماه سرطان سال پنجم کاری شان بعد از اعلان نتایج انتخابات پایان می‌یابد و انتخابات پارلمانی باید ۳۰ تا ۶۰ روز قبل از پایان دوره کار مجلس نمایندگان برگزار شود." اما به این ترتیب باید انتخابات پارلمانی افغانستان درماه ثور یا جوزا ۱۳۹۴ برگزار می‌شد، ولی دولت در زمان مقرر قادر به برگزاری انتخابات نشد و ریاست جمهوری افغانستان دوره کار پارلمان را تا اعلام نتایج انتخابات دور بعدی تمدید کرد که تا هنوز بعد از گذشته دو سال هنوز سرنوشت انتخابات معلوم نیست.

تنش بین اعضای کمیسیون سمع شکایات بر سر پنج کارمند برکنار شدۀ این نهاد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد