جاده-دره-صوف-یکاولنگ-اسفالت-میشود

در حضورداشت محمداشرف غنی رئیس‎جمهور کشور قرارداد احداث سرک دره صوف-یکاولنگ به طول ۱۷۸ کیلومتر توسط وزیر فواید عامه و رئیس شرکت سرک و پل سازی چین((CRBC به امضا رسید.

به گزارش افغان خبر: در مراسم امضای قرارداد مذکور که بعد از ظهر روز یک شنبه در ارگ انجام شد و در آن محمدسرور دانش معاون دوم رئیسجمهور، استاد محمدمحقق معاون دوم ریاست اجرائیه، شماری از اعضای کابینه و شورای ملی و تام پنیلا رئیس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان، نیز حضور داشتند.

انجنیر محمود بلیغ وزیر فواید عامه در مورد اهمیت تخنیکی، اقتصادی و اجتماعی سرک متذکره معلومات داد.

وزیر فواید عامه گفت که قرارداد احداث سرک یکاولنگ- دره صوف در سال ۲۰۱۴ به داوطلبی سپرده شد که دو شرکت –چینایی و ترکی- شارت لست گردیدند و در این داوطلبی شرکت چینایی حاضر گردید که سرک مذکور را به هزینه ۲۰۴،۹ میلیون دالر احداث نماید. در این قرارداد نظر به نرخ‏های گذشته،۵۰ میلیون دالر صرفه جویی شده است که برای وزارت فواید عامه دستآورد بزرگ میباشد.

انجنیر محمود بلیغ گفت که این پروژه به کمک مالی بانک انکشاف آسیایی به پایه اکمال خواهد رسید و جزء دهلیز شمال و جنوب افغانستان میباشد که در سال گذشته به اعلان تدارکاتی سپرده شد اما به دلیل قیمتهای بالا و همچنان مشکلات تخنیکی تصمیم گرفته شد که پروژه مجدداً از روش تدارکاتی مقید به پیش برده شود و این پروژه دارای ۸ پل به سایزهای مختلف، ۱۹۴ پلچک و ۵۹۵۰ متر دیوار استنادی میباشد.

کدت زمان تکمیل کار این پروژه سه سال و شش ماه است.

وزیر فواید عامه افزود که این سرک از ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان شروع الی ولسوالی درۀ صوف ولایت سمنگان ادامه دارد که به تعداد ۳۷ قریه کوچک و بزرگ در مسیر سرک قرار دارند و سرکهای یکاولنگ، ده بهبود، کوته باز، دانه تور و دره صوف از آن عبور میکند.

 همچنان معدن ذغال سنگ که در مسیر سرک متذکره قرار دارد در انتقال ذغال به دیگر مناطق، مسیر کوتاه تر شده و این کار سبب کاهش زمان انتقال، ازدیاد استخراج ذغال سنگ و افزایش درآمد آنان میشود.

تام پنیلا رئیس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان، بخاطر آغاز این پروژه بزرگ به مردم، دولت و باشنده گان مناطق مرکزی کشور تبریک گفت  و خاطرنشان کرد که با تکمیل شدن این پروژه مناطق مرکزی و افغانستان به مرکز تجارتی و اقتصادی مبدل خواهد شد.

لوشن رئیس شرکت سرک و پل سازی چین((CRBC از اینکه برای نخستین بار در پیشرفت و بازسازی افغانستان نقش ایفا میکند، ابراز خرسندی کرد و خاطرنشان نمود که این اولین گام آنان برای همکاری در افغانستان است که تداوم خواهد یافت.

آقای لوشن گفت که شرکت ((CRBC در عرصه اعمار ساختمانها و سرک سازی به صدها پروژه را در کشورهای مختلف عملی کرده است و پروژههای مهم اقتصادی را به سطح آسیا به پایه اکمال رسانیده  و در این عرصه تجارب خوبی دارد.

موصوف از رئیسجمهور تشکری کرد که به پروژههای زیربنایی توجه زیادی دارد و ابراز امیدواری نمود که در اثر کار مشترک افغانستان و جمهوری مردم چین، همکاریها در عرصههای مختلف گسترش مزید یابد.

جاده دره صوف-یکاولنگ اسفالت میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد