افغانستان-برای-خودکفایی-از-جاپان-الگو-میگیرد

رئیس جمهورغین بیان داشت که افغانستان در عرصه های مختلف از جمله امور شهری و رسیدن به خودکفایی از جاپان الگو میگیرد.

به گزارش افغان خبر: محمد اشرف غنی رئیسجمهور کشور با کینتارو سونورا وزیردولت در امور خارجۀ جاپان و هیات همراه اش، دیدار کرد.

در این دیدار که در ارگ انجام شد، هر دو جانب در مورد پیشرفتها و برنامههای آینده حکومت وحدت ملی در پروسه صلح، پروژه‌های اقتصادی و انکشافی و همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی منطقوی بحث و تبادل نظر کردند.

وزیردولت در امور خارجه جاپان ضمن تشکری از رئیس‌جمهور، گفت که جاپان در راستای عملی ساختن تعهداتش در کنفرانس بروکسل برای افغانستان متعهد است. وی افزود که کشورش بهخاطر تغییر مثبت در وضعیت زندگی مردم افغانستان، به همکاری هایش ادامه میدهد.

وی تلاش‌ها و دستآوردهای حکومت وحدت ملی را در عرصه‌های مختلف از جمله حکومتداری خوب، انکشاف، مبارزه با فساد اداری، گسترش همکاریهای اقتصادی و ترانزیتی منطقوی و پروسه صلح، قابل قدر دانست.

رئیسجمهور، کمکهای جاپان را در عرصههای معارف، سرک سازی و سایر عرصهها موثر دانسته، گفت که افغانستان از برکت برنامههای آموزشی جاپان، صدها پولیس زن دارد.

رئیسجمهور کشور گفت که جاپان به عنوان شریک بین‌المللی افغانستان، برای تحصیل جوانان افغان سهولتهای خوبی را فراهم کرده است و شماری از جوانان افغان که در جاپان تحصیلات عالی شانرا تکمیل کرده اند، در سکتور شهری کشور در حال خدمت می‌باشند.

رئیسجمهور غنی تجربه جاپان را در زمینه تنظیم زمینهای شهری موثر دانسته، افزود که افغانستان از تجارب آنان در زمینه تنظیم امور زمینهای شهری استفاده خواهد کرد.

همچنان محمداشرف غنی مودل مشارکت عامه و سکتور خصوصی جاپان را مهم دانسته، گفت که حکومت وحدت ملی در زمینه جذب سرمایهگذاری و همکاریهای سکتور خصوصی گام‏های موثری برداشته است و در این راستا، سرمایهگذاری سکتور خصوصی بهویژه سرمایهگذاری سرمایه گذاران افغان را جذب کرده است.

رئیسجمهور با اشاره بر موثریت مشارکت سکتور خصوصی در خودکفایی افغانستان، گفت که حکومت از تجارب مفید جاپان در زمینه خودکفایی استفاده خواهد کرد.

رئیس‏جمهور غنی گفت که افغانستان با آسیای مرکزی وصل شده است و به همین ترتیب تلاش دارد که از طریق ترانزیت با چین و ایران نیز وصل گردد. وی با اشاره به پروژه تاپی گفت که افغانستان در زمینه ترانزیت و اتصال منطقوی نه تنها پروژهها، بل‏که بستههای همکاری‏های اقتصادی را در نظر دارد که این امر باعث ثبات منطقوی و توسعه فعالیتهای اقتصادی و تجارتی خواهد شد.

رئیسجمهور کشور گفت که صلح پایدار و باعزت خواست اساسی مردم ما است. وی افزود که حکومت در عرصه مبارزه با فساد اداری دستآوردهای قابل ملاحظه دارد و در دستگاه عدلی و قضایی اصلاحات لازم به میان آمده است.

وزیردولت در امور خارجه جاپان از اتصال افغانستان با آسیای مرکزی و گسترش همکاری‏های اقتصادی منطقوی استقبال کرده، افزود که جاپان در این عرصه آمادۀ هر گونه همکاری میباشد.

کینتارو سونورا گفت که جاپان مذاکرات خویش را بهخاطر اتصال منطقوی آغاز کرده و همچنان با هند به این موافقت رسیده است که در بندر چابهار کمکهای تخنیکی نماید. وی جابهار را برای ترانزیت و تجارت افغانستان مهم خواند و افزود که کشورش در زمینه ماسترپلان ترانسپورتی با افغانستان کمک خواهد نمود.

در اخیر این دیدار رئیس‏جمهور غنی با اشاره با اهمیت چابهار در توسعه ترانزیت و تجارت افغانستان، از حمایت تخنیکی و کمکهای جاپان به بندر چابهار تشکری کرد. وی همچنان از کمکهای جاپان در عرصههای مختلف به افغانستان و اعلام آمادگی وزیردولت در امور خارجۀ جاپان بهخاطر کمک در ماستر پلان ترانسپورتی، قدردانی بهعمل آورد.

افغانستان برای خودکفایی از جاپان الگو میگیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد