حجم-صادرات-افغانستان-به-امریکا-در-سال-روان-میلیون-دالر-است

مسوولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می‌گویند: میزان تجارت و واردات افغانستان از امریکا که بیشتر در زمنیه تکنالوژی و ادویه است، در سال روان به ۵۵ میلیون دالر و حجم صادرات افغانستان به این کشور به ۵ میلون دالر رسیده است.

به گزراش افغان نیوز: سید زمان هاشمی، رییس عمومی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان امروز( سه‌شنبه، 13 حوت) در نشست مقدماتی چهاردهمین کنفرانس تواصل تجارتی میان افغانستان و امریکا گفت که میزان واردات افغانستان از امریکا در سال روان به 55 میلیون دالر و میزان صادرات به 5 میلیون دالر رسیده است.

چهاردهمین کنفرانس تواصل تجارتی میان افغانستان و امریکا قرار است است در ماه جون در واشنگتن دی‌سی امریکا برگزار شود.

جان آقا نوید، مسوول روابط عامه اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان هدف از کنفرانس تواصل تجارتی میان افغانستان و امریکا را که قرار است در ماه جون برگزار شود، معرفی فرصت‌های دو طرف در رابطه به سرمایه گذاری‌ و تجارت‌های مشترک عنوان کرده  و گفت: افغانستان در این کنفرانس می‌خواهد فرصت‌های که در این کشور وجود دارد به تاجران امریکایی معرفی نماید و همچنان فرصت‌های که در امریکا برای سرمایه گذاری از سوی تاجران افغانستان وجود دارد، شناسایی کند.

آقای هاشمی گفت:  چهاردهمین کنفرانس تواصل تجارتی افغانستان – امریکا که همزمان با امضای توافقنامه و پیشرفت‌های پروسه صلح در امریکا برگزار می‌شود، می تواند امید‌ها و فرصت‌های بی شماری را برای افغانستان فراهم نماید.

به باور آقای هاشمی پیشرفت‌های پروسه صلح، امیدواری‌های زیادی را در راستای جلب سرمایه گذاری‌ و فرصت‌های تجارتی به وجود آورده است و کنفرانس تواصل تجارتی افغانستان - امریکا فرصت‌های بی‌شماری را برای تاجران افغانستان مهیا خواهد کرد« تا ما سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را در آینده داشته باشیم».

جیف کریکو، رییس هیأت عامل اتاق تجارت افغان – امریکا نیز در این نشست گفت: ما شاهد تغییرات عمده در راستای تجارت و صلح افغانستان هستیم، رهبران تجارتی امریکا می‌خواهند با افغانستان تجارت داشته باشد. به گفته آقای جیف با تامین صلح تجارت امریکا با افغانستان افزایش خواهد یافت.

او از سرمایه گذاران و سکتور خصوصی افغانستان خواست که در راستای تجارت افغانستان و امریکا سرمایه گذاری بیشتر نمایند.

آقای جیف گفت که تاجران امریکایی زیادی در افغانستان در بخش زراعت، ترانسپورت و معدن سرمایه گذاری کرده اند و امریکا می‌خواهد در بخش‌های سرمایه گذاری کند که افغانستان در آن امکانات سرمایه گذاری را ندارند.

در هیمن حال جان آقا نوید، مسوول روابط عامه اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می‌گوید که هرگاه چالش‌های امنیتی با آمدن صلح از مسیر سرماه گذاری‌ها در افغانستان برداشته شود، نه تنها سرمایه گذاران امریکایی بلکه سرمایه گذاران تمام جهان در افغانسان علاقمند سرمایه گذاری خواهند شد.

آقای نوید در مورد دست آوردهای سیزده دور پیش کنفرانس تواصل تجارتی افغانستان و  امریکا  گفت که اتاق‌های تجارت و سرمایه گذاری کشور در سیزده دور گذشته این کنفرانس‌ها توانست فرصت‌ها برای سرمایه گذاری را در افغانستان درست معرفی کند و تاجران امریکایی در سکتورهای مختلف از جمله معدن، تکنالوژی و زراعت حاضر به سرمایه گذاری شدند.

به گفته آقای نوید سرمایه گذاران افغانستان نیز در سیزده دور کنفرانس‌های تواصل تجارتی افغانستان و امریکا از چگونگی سرمایه گذاری در امریکا آگاهی حاصل کرده اند.

آقای نوید معرفی محصولات زراعی افغانستان را از دیگر دست‌آوردهای سیزده دور کنفرانس تواصل تجارتی افغانستان و امریکا دانسته و گفت: هم اکنون افغانستان زعفران، گیاهان طبی و میوه خشک در امریکا صادر می‌کند که پیش از این میزان صادرات این محصلات بسیار اندک بود.

با این همه چهاردهمین درو کنفرانس تواصل تجارتی میان افغانستان و امریکا در نهم ماه جون سال روان میلادی در واشنگتن دی‌سی امریکا برگزار شود و هدف از آن معرفی فرصت‌های تجارتی میان دو کشور خوانده شده است.

حجم صادرات افغانستان به امریکا در سال روان 5 میلیون دالر است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد