حل-چالش‌ها-و-ایجاد-فرصت‌-برای-سرمایه‌گذاری‌‌-در-کشور

جلسه کمیته اقتصادی فرعی شورای وزیران به ریاست عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی حل چالش‌ها و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای سرمایه گذاری در کشور را مورد بحث قرار داد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در این جلسه گفت که فراهم کردن تسهیلات، فرصت سرمایه‌گذاری‌ها را بیشتر می‌سازد و سبب تقویت پایه‌های اقتصادی کشور می‌گردد.

رییس شرکت برشنا در این برنامه گفت؛ برای رسیدن به این اهداف و عرضۀ خدمات بهتر انرژی برق لازم به همکاری حکومت است. زیرا چالش‌های زیادی بر سر راه این شرکت وجود دارد که اگر حل نگردد در آینده مانع عملی شدن برنامه‌های نهادهای دیگر نیز خواهد شد.

 وی افزود که کمبود بودیجه برای پرداخت VGF، پایین بودن تعرفه خرید برق از سکتور خصوصی، مشکلات در تهیه زمین برای استفاده انرژی آفتابی، نبود طرزالعمل‌های مشخص برای ایجاد، مدیریت و تسلیم دهی پروژه‌ها، نظارت و ارزیابی و تمدید پروژه‌ها، کنترول کیفیت مواد در جریان و تسلیم‌گیری پروژه‌ها، نبود سیستم قرضه‌دهی بانک‌ها برای سرمایه‌گذاران، عدم موجودیت روش‌های تشویقی دولت جهت سرمایه‌گذاری در سکتور انرژی برق، بالا بودن تضمین‌های بانکی، عدم موجودیت تضمین حساب بانکی و... از مهم‌ترین چالش‌ها فرا راه این شرکت است.

پس از بررسی، رییس اجراییه به نهادهای مربوط هدایت داد که هرچه عاجل همۀ چالش‌های این بخش را جمع‌آوری کنند تا هفته آینده در شورای عالی اقتصادی به بحث گرفته شود تا راه حل‌های لازم دریافت و اقدامات ضروری اتخاذ گردد.

سپس گزارش پروژه‌های دستگاه‌های تولید برق از گاز طبیعی غضنفر گروپ و بیات‌پاور از سوی وزارت معادن و پترولیم ارایه شد. این گزارش نیز ظرفیت‌های تولیدی، تعهدات وزارت معادن و پترولیم در خصوص پروژه‌های IPP، اجراآتی که از سوی این وزارت انجام شده ‌است و چالش‌های فرا راه برنامه‌های این وزارت در پروژه‌های یاد شده را بر شمرد.

پس از پیشنهادهای این وزارت و اعضای کمیته، رییس اجراییه کشور گفت چون چالش‌های هر دو بخش مرتبط است. بناً همۀ این مشکلات در جلسه هفته بعدی به بحث گذاشته شود.

حل چالش‌ها و ایجاد فرصت‌ برای سرمایه‌گذاری‌‌ در کشور

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد