حنفی--هزار-خانواده-از-پاکستان-بازگشت-کرده‌اند

مقام‌های ا.ا در روز جهانی مهاجران از کشورهای همسایه انتقاد کرده و می‌گویند که اجراج اجباری مهاجران خلاف تمام قوانین بین‌المللی است.

به گزارش افغان نیوز؛ مولوی عبدالسلام  حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرا امروز( دوشنبه، ۲۷ قوس) در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی مهاجران گفت که کشورهای همسایه افغانستان خلاف معیارهای بین‌المللی و حق همسایه‌داری دست به اخراج اجباری مهاجران افغانستان زده و سبب ایجاد نفرت میان ملت‌ها شده است.

آقای حنفی افزود که تاکنون بیش‌از ۵۸ هزار خانواده‌های از کشور پاکستان اخراج شده و بیش‌از ۱۳ هزار خانواده به ولایت‌های مختلف جابجا شده‌اند.

 او بیان داشته که تاکنون بیش‌از ۱۲ میلیون افغانی برای مهاجران برگشت‌کننده اختصاص داده شده و ۶۴ هزار و ۳۹۱ مهاجر خدمات صحی در ولایت‌های مختلف دریافت کرده‌‌اند.

معاون اداری ریاست‌الوزر در این برنامه تاکید کرد که مسوولان حکومت سرپرست توانستند روند بازگشت مهاجران را به بهترین شکل مدیریت کنند.

خلیل الرحمان حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کنندگان در این برنامه گفت که برخی از کشورهای میزبان بر خلاف تمامی قوانین و اصول بین‌المللی با مهاجران افغانستان رفتار نادرست دارند و نهادهای بین‌المللی باید تلاش کنند تا از این رفتار نادرست جلوگیری کنند.

آقای حقانی افزود که کشورهای همسایه با مهاجران افغانستان باید مطابق به قوانین بین‌المللی برخورد داشته باشد و به آنان باید اجازه داده شود تا به‌گونه داوطلبانه و همراه با اموال‌شان به کشور برگردند.

او بیان داشت که بیش از ۷ میلیون مهاجر افغان در کشورهای خارجی به‌سر می‌برند و ا.ا همه امکانات و سهولت‌ها را در حد توان به برگشت کنندگان فراهم نموده است.

سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کنندگان تاکید کرد که پس از حاکمیت ا.ا در افغانستان برای ۳ میلیون مهاجر افغان در خارج و داخل کشور خوراک، سرپناه و سایر کمک‌ها فراهم شده است.

محمد ارسلا خروتی، معین وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در این برنامه گفت که حکومت موقت پاکستان بر خلاف تمامی قوانین بین‌المللی زندگی مهاجران افغان در آن‌ کشور را محدود کرده و مهاجران را به زور از خانه بیرون و اموال آنان را ضبط می‌کند.

روز جهانی مهاجران در حالی فرا می‌رسد که سازمان ملل اعلام کرده تنها در جریان سال روان در جهان ۱۱۴ میلیون نفر بی سرپناه و ۳۶ میلیون نفر دیگر از کشورهای شان مهاجر شده‌اند.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

حنفی: 58 هزار خانواده از پاکستان بازگشت کرده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد