حکم-جدید-اشرف-غنی،-نقض-توافقنامه-تجاری-میان-افغانستان-و-پاکستان-است

مقام‌های پاکستانی دستور جدید رئیس جمهوری افغانستان" کالاهای وارداتی از پاکستان دوباره بارگیری شوند" را نقض توافقنامه تجاری میان افغانستان و پاکستان خوانده‌ اند.

به گزارش افغان نیوز: مقام‌های پاکستانی این اقدام دولت افغانستان را نقض توافقنامه تجاری میان افغانستان و پاکستان خوانده‌اند، اما مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند که میعاد این سند پایان یافته و در تلاش تدوین توافقنامه تجاری جدیدی هستند.

شماری از بازرگانان افغانستان نیز از این تصمیم دولت افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند و گفته‌اند که سایه سیاست نباید بر تجارت افتد.

اتاق تجارت افغانستان می‌گوید حکم جدید رئیس جمهوری مبنی بر منع ورود خودرو/موترهای باربری از پاکستان سبب افزایش نرخ کالاهای تجاری و مواد اولیه در افغانستان خواهد شد.

در این حکم آمده که کالاهای وارداتی از پاکستان که به شکل ترانزیت وارد گمرک‌های مرزی و توسط شرکت‌های حمل و نقل افغانستان به سایر نقاط این کشور منتقل شود.

وزارت حمل و نقل افغانستان می‌گوید که این تصمیم بر اساس پیشنهاد اتحادیه‌های خودرو/موترهای باربری گرفته شده و کابل به عمل بالمثل اسلام آباد دست زده است.

تنش در روابط سیاسی و تجاری میان اسلام آباد و کابل در سال‌های اخیر شدت گرفته و هفته قبل پاکستان تعرفه گمرکی به میوه افغانستان را ۱۲۵ درصد بیشتر کرد.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت افغانستان گفت که اجرای این حکم، نرخ کالا را افزایش خواهد داد.

در حال حاضر ۹۰۰ شرکت خصوصی باربری در افغانستان فعال هستند، اما آقای الکوزی می‌گوید که آنها از توانایی کامل برای انجام این کار برخوردار نیستند.

آمار اتاق تجارت نشان می‌دهد که هفته‌وار، دست‌کم ۷ هزار خودرو باربری از پاکستان کالاهای ترانزیتی را به افغانستان می‌رسانند.

آمار نشان می‌دهد که میزان تجارت میان پاکستان و افغانستان از سال ۲۰۱۵ که حدود دو و نیم میلیارد دلار بود، بیش از چهل درصد کاهش یافته است.

حکم جدید اشرف غنی، نقض توافقنامه تجاری میان افغانستان و پاکستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد