حکم-ماده‌ای-رییس-جمهور-غنی-در-مورد-نهال-شانی

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با رعایت مادۀ پانزدهم قانون اساسی، به منظور توسعۀ ساحات سبز، ترویج روش های جدید نهال‌شانی و جنگل کاری، با درنظرداشت اهمیت درختان و جنگلات در بهبود محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، حکم ۹ ماده ای را در خصوص نهال شانی صادر نمود.

به گزارش افغان نیوز: بر مبنای مادۀ اول این حکم، روز ۲۰ ماه حوت به عنوان روز ملی نهال شانی برگزار می گردد.

بر اساس ماده دوم، بند اول این حکم، مسئولین وزارت ها و ادارات دولتی در مرکز و ولایات موظف اند تا در هماهنگی با ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست و شاروالی مربوطه، کمپاین نهال شانی را در ۲۰ حوت با غرس نهال، همه ساله رسماْ آغاز نمایند.

بر مبنای بند دوم همین ماده، مسئولین وزارت ها و ادارات دولتی موظف اند تا در هماهنگی با ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست، برنامۀ نهال شانی را در ماه های حوت و حمل با توجه به شرایط اقلیمی ولایات، تنظیم نمایند.

بر اساس ماده سوم، بند اول حکم رئیس جمهور، وزارت ها و ادارات دولتی، مؤسسات تعلیمی و تحصیلی دولتی اعم از ملکی و نظامی در مرکز و ولایات مکلف اند تا لیست تعداد کارمندان، متعلمین دورۀ ثانوی و محصلین مربوطه را به وزارت زراعت و مالداری به منظور توزیع نهال ها رسماً ارسال نمایند.

بر اساس مادۀ سوم، بند دوم حکم مذکور، وزارت زراعت و مالداری موظف است که برای کارکنان دولت، متعلمین دورۀ ثانوی و محصلین مؤسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی در فصل نهال شانی، نهال مورد نیاز را فراهم نماید و همچنان در بند سوم این ماده، وزارت زراعت و مالداری مکلف شده است تا طرزالعملی را به منظور تسریع روند توزیع نهال در مرکز و ولایات ترتیب نماید.

به همین ترتیب بر اساس مادۀ چهارم، بند اول حکم رئیس جمهور، به منظور انسجام و هماهنگی برنامۀ ملی نهال شانی، معرفی روش های جدید نهال شانی و جنگل کاری، تدوین طرح ها، تطبیق پلان ها و آگاهی عامه، کمیتۀ هماهنگی تحت ریاست رئیس عمومی ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست که در ترکیب آن معینان وزارت های زراعت و مالداری، شهرسازی و اراضی، احیا و انکشاف دهات، ادارۀ ارگان های محلی و شاروال مربوط ایجاد گردد.

بر اساس بند دوم مادۀ متذکره، کمیتۀ هماهنگی می تواند حسب ضرورت، نمایندگان با‌صلاحیت سایر وزارت ها و ادارات دولتی، سکتور خصوصی و جامعه مدنی را در جلسات مربوطه دعوت نماید.

بر اساس مادۀ پنجم، بند اول این حکم، وزارت زراعت و مالداری و شاروالی های مربوط در همکاری با کمیتۀ هماهنگی مؤظف به تعیین ساحات، شناسایی خاک و تثبیت نوع نهال ها می باشد و برمبنای بند دوم همین ماده، کمیتۀ هماهنگی مکلف است که روش های جدید نهال شانی، جنگل کاری و استفاده از تکنالوژی در پروسۀ نهال شانی را شناسایی، معرفی و در کشور ترویج نماید.

بر اساس مادۀ ششم، بند اول حکم مذکور، هریک از کارکنان دولت اعم از ملکی و نظامی، متعلمین دورۀ ثانوی و محصلین مؤسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی مکلف اند تا یک اصله نهال را در فصل نهال شانی در ساحۀ که توسط کمیتۀ هماهنگی مشخص می گردد، غرس نماید.

بر اساس بندهای دوم و سوم همین ماده، کمیتۀ هماهنگی ملکف است تا مالکین شرکت ها، تاسیسات صنعتی و تجارتی را جهت تمویل برنامه نهال شانی و غرس نهال ترغیب نماید و همچنان ملکف است، جامعه مدنی را در برنامه ملی نهال شانی سهیم ساخته و برای معرفی روش های جدید نهال شانی و جنگل کاری و حفاظت از آن ها، تشویق نماید.

بر مبنای مادۀ هفتم، بند اول حکم رئیس جمهور در زمینۀ نهال شانی، وزارت ها و ادارات دولتی در مرکز و ولایات موظف به حفظ، مراقبت و آبیاری نهال ها در ملکیت های مربوطه می باشند و همچنان مطابق بند سوم همین ماده، شاروالی های مربوطه موظف به حفظ، مراقبت و آبیاری نهال ها در محلات عامۀ شهری می باشد.

بر اساس مادۀ هشتم این حکم، کمیتۀ هماهنگی موظف است از تطبیق این حکم نظارت نموده و گزارش آن را الی ختم ربع دوم سال مالی از طریق ریاست عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری افغانستان، ارائه نماید.

حکم 9 ماده‌ای رییس جمهور غنی در مورد نهال شانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد