حکومت-از-حمله-بر-جنبش-روشنایی-چند-هفته-قبل-آگاه-بود

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه کشور امروز (سه شنبه ۶ اسد) در جلسه شورای وزیران گفت؛ حمله بر تظاهرات کنندگان جنشب ورشنایی چندین هفته قبل مشخص شده بود و گزارش های مبنی بر انجام این حمله به ریاست عمومی امنیت ملی رسیده بود.

به گزارش افغان خبر: صدها هزار نفر روز شنبه دوم اسد دست به تظاهرات مسالمت آمیز زدند و خواهان این بودند که لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر اصلی آن یعنی بامیان-میدان وردک عبور کند، اما این تظاهرات با حملات انتحاری روبرو شد که بیشتر از ۹۰ نفر شهید و ۳۰۰نفر زخمی برجا گذاشت.

رئیس اجراییه بیان داشت؛ هیئت از سوی حکومت موظف شده است که تحقیق همه جانبه روی حمله انتحاری به جنبش روشنایی را انجام دهند. او افزود؛ خواست جنبش روشنایی در حال تحقق شدن است، اما مسیر لین برق ترکمنستان سه سال قبل در زمان حکومت کرزی تعیین شده است و تغیر پزیر نیست.

عبدالله افزود؛  در زمان حکومت قبلی مسیر لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان تغییر کرده بود و برای مناطق مرکزی حتی یک مگاوات برق در نظر گرفته نشده بود، با آن هم حکومت وحدت ملی تصمیم گرفت ۳۰۰ مگاوات برق به مناطق مرکزی بدهد که کار لین کشی آن جریان دارد و تا سال ۱۳۹۸ به اتمام خواهد رسید.

رئیس اجراییه از مردم خواست که با حکومت همکاری کند و در برابر قضایای کشور مسئول باشند و دست به دست هم دهند تا افغانستان خانه مشترک مردم آباد شود. او به مردم اطمینان داد آنچه را توقع دارند به آن رسیدگی میشود.

پس از حمله انتحاری بر معترضان جنبش روشنایی گروه طالبان با ارسال پیام به رسانه ها این حمله را تقبیح کرده و مسئولیت آنرا به دوش نگرفت اما حکومت با خبر شدن پیام گروه طالبان مسئولیت این حمله را به دوش گروه داعش انداخت، حال معلوم شود که کمیسیون حقیق یاب حکومت خود حکومت را مقصر این حمله میداند یا گروه دیگر را.

در همین زمینه امرالله صالح رئیس پشین امنیت ملی گفته است؛ حکومت همواره یک جانبه قضاوت میکند و در مورد قضیه دهمزنگ هرچه بگوید؛ مردم قبول نخواهد کرد.

به گفته صالح بهترین راه این است که حکومت با سران جنبش روشنایی مذاکره کننده نه با کسانی که در ترکیب حکومت است و از جنبش روشنایی نمایندگی میکند.

حکومت از حمله بر جنبش روشنایی چند هفته قبل آگاه بود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد