حکومت-میلیارد-افغانی-از-شرکت‌های-خصوصی-بدهکار-است

شرکت‌های ساختمانی، سرکسازی و لوژستیکی از وضعیت موجود در کشور انتقاد کرده و مدعی‌اند که حکومت بیش از ۵۵ میلیارد افغانی از شرکت‌های خصوصی بدهکار است.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد ناصر محتسیب‌زاده، عضو اتحادیه شرکت‌های ساختمانی، امروز سه‌شنبه( 30، قوس ) در یک نشست خبری گفت که حکومت بیش از 55 میلیارد افغانی از شرکت‌های خصوصی بدهکار است. با روی کار آمدن حکومت امارت اسلامی کار و بار آنها سخت صدمه دیده و با بحران مواجه گردیده‌اند.

وی بیان کرد، طلبات شرکت‌ها از مدت‌ها بدینسو بالای وزارت‌های سکتوری باقی مانده و شرکت‌ها از این بابت سخت دچار مشکل گردیده‌اند. مسوولین شرکت‌ها به دلیل درخواست پول‌های شان توهین و تحقیر شده و حتی برخی شان به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی شده‌اند.

در همین حال، شمس الرحمن مومند، معاون اتحادیه شرکت‌های قراردادی فواید عامه گفت که عدم پرداخت اینوایس و منجمند شدند پول‌های مردم در بانک‌ها از چالش بزرگ فرا راه شرکت داران است. اگر امریکا پول‌ها را آزاد نسازد، شرکت‌های ساختمانی ورشکست خواهند شد. 

وی افزود؛ در حال حاضر 15 الی 20 درصد از شرکت‌ها در حالت ورشکستگی مواجه گردیده اند. امارت اسلامی باید به مشکلات سکتور خصوصی رسیدگی نماید.

آقای مومند تصریح کرد، برخی از پروژه‌های ساختمانی نیمه کاره مانده و برخی شان 20 درصد کار شده؛ اما دونرها و وزارت مالیه باید پول‌های شرکت‌ها را پرداخت نمایند.

در همین حال، عبدالله فیضی، عضو اتحادیه شرکت‌های ساختمانی اظهارداشت که اکثر پروژه‌ها به واحد پولی افغانی قرارداد گردیده و کاهش 40 فیصدی پول افغانی در برابر اسعار خارجی خساره جبران ناپذیری برای شرکت‌ها وارد کرده است. او از مقامات ذیربط خواست در این مورد نیز توجه کرده و به خواست‌های سکتور خصوصی رسیدگی نمایند.

این درحالی است که پیش از این نیز برخی از صنعت کاران و صرافان هشدارداده بودند که اگر وضعیت این‌گونه ادامه یابد، آینده سرمایه گذاران در کشور با چالش‌های کلان همراه خواهد شد.

گزارش‌گر: لطیف یعقوبی

حکومت 55 میلیارد افغانی از شرکت‌های خصوصی بدهکار است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد