حکومت-و-طالبان-اراده-برای-تحقق-صلح-ندارند

خانه صلح افغانستان از پراکندگی و کندی پروسه صلح ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که حکومت و گروه طالبان برای رسیدن به صلح اراده قاطع ندارند، زیرا رقابت‌های تیمی در درون حکومت و افزایش حملات مسلحانه از سوی طالبان، پروسه صلح را به گونه جدی آسیب پذیر کرده است.

به گزارش افغان نیوز: اعضای خانه صلح افغانستان، امروز( دوشنبه، 29 سرطان) در نشست خبری گفت که تلاش‌های حکومت افغانستان در زمینه پروسه صلح پراکنده و بسیارکند است و اگر وضعیت چنین دوام یابد، افغانستان  به صلح نخواهد رسید و دست‌آوردهای 18 سال اخیر نیز از دست می‌رود.

به گفته آقای نعیم‌زاده؛ اجماع ملی هنوز در مورد پروسه صلح در کشور شکل نگرفته و میان آقای غنی و عبدلله برای رسیدن به صلح اختلاف نظر وجود دارد. او تاکید کرد که مردم افغانستان با مطرح شدن پروسه صلح و امضا توافق صلح میان امریکا و گروه طالبان بسیاری از دست آوردهای شان را از دست داده اند.

به گفته نعیم‌زاده مردم افغانستان در حال حاضر امنیت، اقتصاد وشغل ندارند و خشونت‌ها در کشور افزایش یافته و فقر از 65 به 90 درصد رسیده است.

به باور آقای نعیم‌زاده، کشورهای همسایه گروه طالبان را حمایت‌ نظامی و استخباراتی می‌کنند و تا زمانی که این کمک‌ها قطع نشود، افغانستان به صلح نخواهد رسید. از سوی هم، جنگ در افغانستان به دلیل افزایش فقر به یک شغل تبدیل شده است و در بسیاری از ولسوالی‌های کشور، جنگ مبنع درآمد اقتصادی برای گروه‌های مخالف دولت محسوب می‌شود.

آقای ایوب‌زاده گفت: ساختارهای که در زمینه صلح ایجاد شده، مانند وزارت دولت در امور صلح و هیأت مذاکره کننده حکومت، هیچ کدام برنامه منظم و مشخص برای رسیدن به صلح ندارد و به نام صلح تنها به نشست‌های نمایشی اکتفا می‌کنند.

این عضو خانه صلح افغانستان تاکید کرد که طالبان هیچ گونه آمادگی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی ندارند و پذیرفتن رهایی 5 هزار زندانی این گروه از سوی حکومت افغانستان، یک کار نادرست است؛ زیرا این موضوع از تعهدات امریکا به طالبان است نه تعهد حکومت افغانستان.

عبدالنصیر رشتیا، عضو دیگر خانه صلح افغانستان نیز تاکید کرد که پس از امضا توافق میان امریکا و گروه طالبان، خشونت‌ها افزایش یافته است و بیشتر از چهار ماه میشود که در کشور هیچ‌گونه سرمایه گذاری صورت نگرفته و سرمایه گذاران داخلی آنچه دارند به خارج از کشور انتقال می‌دهند.

به گفته آقای رشتیا؛ سرمایه گذاران داخلی به دلیل وضعیت شکننده سیاسی و امنیتی نمی‌توانند در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری نمایند. به همین دلیل، وضعیت فقر در کشور از 65 درصد به 90 درصد طی یک سال اخیر افزایش یافته است.

او تاکید کرد که اگر مسئله صلح نامعلوم و پراکنده باشد، کارخانه داران و سرمایه گذارن آسیب جدی می‌بینند و کسانی که سرمایه گذاری کرده اند، سخت نگران سرمایه‌هایشان هستند و در حال حاضر شماری زیادی از کارخانه داران در حالت سقوط قرار دارند.

در اخیر، خانه صلح افغانستان با نشر اعلامیه‌یی، وضعیت شورای عالی مصالحه را که برای پیش برد پروسه صلح ایجاد شده، نگران کننده خواند و گفت که تا کنون تشکیلات این شورا نهایی نشده و هیچ آمادگی برای پیش برد پروسه صلح ندارد.

در اعلامیه این نهاد آمده است که گروه طالبان با پروسه صلح مشکوک برخورد می‌کند و هنوز موضع‌شان در این مورد روشن نیست.

این درحالی است که حکومت همواره از افزایش خشونت توسط طالبان پس از امضا توافق صلح با امریکا تاکید کرده و می‌گوید که طالبان برخلاف تعهدات شان در توافقنامه صلح با امریکا، حملات شان را بر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور افزایش داده اند.

زینب موحدی

حکومت و طالبان اراده برای تحقق صلح ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد