دخالت-های-سیاسی-عامل-سقوط-میرزااولنگ-به-دست-مخالفان-مسلح-است

محمد اکبری عضو پارلمان کشور میگوید که دره میرزااولنگ یک نقطه استراتیژیک در سمت شمال است و عامل سقوط این نقطه به دست مخالفان مسلح، دخالت های سیاسی شماری از دولت مردان است.

به گزارش افغان نیوز: میرزا اولنگ در شمال افغانستان یکی از مناطق استراتیژیک به شمار میرود که برای اجرای برنامه های نظامی ارزنده تلقی میگردد، اما از چندی به این سو این منطقه تحت تصرف مخالفان مسلح دولت قرار گرفته است.

استاد محمد اکبری عضو مجلس نمایندگان در این مورد می گوید که دلیل اصلی سقوط میرزااولنگ دخالت های سیاسی شماری از دولت مردان است.

محمد اکبر در مصاحبه اختصاصی در مورد دره میرزااولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل بیان می کند که در نخست باشندگان این منطقه یک پارچه تحت فرمانده تنظیم پاسداران مجاهدین علیه روس ها و پس از آن علیه طالبان وداعش جنگیده اند و همیشه پیروز بودند، اما در سال جاری بعضی از سیاست مداران تلاش کردند که با استفاده از پول و تطمیع بخشی از مردم این منطقه را به سوی خود سوق دهند و در نتیجه مردم میرزااولنگ دو دسته شدند.

مخالفان مسلح دولت نیز که در گذشته شکست های سنگینی از مردم این منطقه خورده بودند، با هم اتحاد کرده و از دو دستگی خیزش های مردمی این منطقه سود بردند و این دره را تصرف کردند.

به گفته آقای اکبری، سقوط اول میرزااولنگ به دست طالبان و داعش کشتار جمعی نزدیک به 50 فرد ملکی را در پی داشت، اما پس از آن نیروهای امنیتی در هماهنگی با نیروهای خیزش مردمی برای باز پس گیری این منطقه تلاش کردند.

که پس از مدت یک هفته، مناطق پایین دره به دست نیروهای امنیتی آمد، اما مناطق بالای دره که کوهستانی هستند، در اختیار مخالفان مسلح قرار داشت و به مدت حدود یک ماه بیشتر این روند ادامه داشت.

اما به خاطر مهم بودن این مناطق و کم بود تجهیزات نظامی در اختیار نیروهای خیزش های مردمی، مخالفان مسلح هفته گذشته دوباره به مناطق پایین دره حمله کرده و تمام منطقه میرزااولنگ را تصرف کردند.

آقای اکبری می گوید که در سقوط دوم میرزااولنگ مردم تلفات زیادی ندیده اند و رفتار مخالفان مسلح نیز ملایم تر بوده است.

این عضو پارلمان می گوید که نیروهای امنیتی توانایی باز پس گیری و نگهداری این منطقه را ندارد، اما نیروهای محلی را که توانایی و روحیه مبارزه را دارد، تجهیز درست نمیکند.

به گفته آقای اکبری دره میرزااولنگ یک منطقه استراتیژیک است که اگر طالبان مخالفان مسلح آن نقطه را در اختیار داشته باشند، میتوانند، حتی مرکز ولایت سمنگان را تهدید نمایند و در صورت شکست پناهگاه امن طبعی برای مخالفان شده میتواند.

از سوی هم  آن سوی دره ولسوالی کوهستانات و حتی مناطقی از ولایت سمنگان نیز در تهدید مخالفان مسلح قرار می گیرد.

شماری از رسانه ها، گزارش های را مبنی بر اسیر بودن شماری از خانواده و زنان در دست مخالفان مسلح به نشر رساندند که این خبر ها از سوی محمد اکبری رد شد.

آقای اکبری بیان کرد که مخالفان مسلح کسی را اسیر نگرفته و از یک نقطه به نقطه دیگر نیز انتقال نداده است.

دخالت های سیاسی عامل سقوط میرزااولنگ به دست مخالفان مسلح است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد