دهلیز-های-هوایی؛-الگوی-خوب-اقتصادی-برای-پیشرفت-افغانستان

مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان با اشاره به افزایش صادرات محصولات کشور و عواید آن نسبت به سال های گذشته می گویند که بهره برداری از دهلیز های هوایی، سطح صادرات و عواید کشور را چندین برابر افزایش داده است.

به گزارش افغان نیوز: خواجه عبدالهی صدیقی، معاون اتاق تولیدات زراعت و مالداری افغانستان دیروز شنبه( 5، دلو ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت: صادرات محصولات افغانستان از طریق دهلیز های هوایی افزایش یافته و تنها در سال 2019 میلادی 702 پرواز صورت گرفته است.

آقای صدیقی بیان کرد، مجموع پرواز ها از طریق دهلیز های هوایی از سال 2017 تاکنون 1100 پرواز صورت گرفته که عواید آن به 270 میلیون دالر رسیده است.

او گفت؛ در سال 2017، 56 پرواز، در سال 2018، 342 پرواز و در سال 2019، 702 پرواز از طریق دهلیز های هوایی به کشور های آسیا و اروپا صورت گرفته است که میزان عواید نسبت به سال های گذشته چندین برابر افزایش یافته است.

وی افزود: میزان صادرات در سال 2019 میلادی از قبیل زعفران، جلغوزه، بادرنک، بادنجان رومی، میوه تازه و میوه خشک نسبت سال های گذشته افزایش یافته و عواید آن چند برابر شده است.

از سوی هم، عبدالله یوسف‌زی، رئیس اتاق زراعت و مالداری، از تاجران و اعضای سکتور خصوصی کشور خواست تا از فرصت ایجاد شده توسط دولت استفاده اعظمی نموده و در قسمت پروسس و بسته بندی معیاری اموال صادراتی شان توجه زیاد نمایند.

هرچند به گفته وی" در قسمت بسته بندی محصولات صادراتی تغییرات زیادی وارد شده، اما باید تلاش کنیم تا این بسته بندی ها خصوصا در مورد میوه تازه، زعفران و جلغوزه با معیار کشور های اروپایی و بین المللی مطابقت داشته باشد."

با این حال شماری از بارزگانان با تاکید به حل مشکلات ترانزیتی شان در کشور های منطقه، از حکومت می‌خواهند که در بخش فرایند و بسته بندی معیاری میوه های کشور، سرمایه گذاری های لازم را جذب کند. آنان می‌گویند که در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی فراراه صادرات کشور، نبود بسته بندی های لازم در این بخش است.

این در حالی است افغانستان طی سه سال گذشته توانسته که محصولات خود را از طریق بهره برداری دهلیز های هوایی به کشور های هندوستان، ازبکستان، روسیه، امارات متحده عربی، ترکیه، عربستان سعودی، قزاقستان، چین، ایتالیا، فرانسه و آلمان صادر کنند.

به گفته مسوولان اتاق تجارت و صنایع؛ تنها در سال 2019 میلادی 702 پرواز از طریق دهلیز های هوایی به کشور های آسیا و اروپا صورت گرفته است که ارزش مجموعی آن به بیش از 270 میلیون دالر رسیده است.

گفتنی است که دهلیز های هوایی طی این مدت برای صادرات افغانستان به ویژه انتقال محصولات دهاقین به خارج از کشور، خوش درخشیده و نقش ارزنده‌ای در بهبود اقتصادی دهاقین و روستانشینان داشته است.

دهلیز های هوایی؛ الگوی خوب اقتصادی برای پیشرفت افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد