دیدگاه‌های-متفاوف-مسوولان-حکومت-درباره-بازگشایی-مکاتب-دخترانه

یک سال از مسدود ماندن مکاتب دخترانه در کشور گذشت اما؛ مسوولان حکومت سرپرست تاکنون در مورد بازگشایی آن حتی بر روی یک دیدگاه مشخصی توافق نکرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ مولوی نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف امروز ( چهارشنبه، ۲۶ اسد ) در نشست خبری با همتای ترکی‌اش گفت که مکاتب دخترانه به علت محدودیت های فرهنگی مسدود مانده‌است.

او به خبرنگاران گفته است که امارت‌ اسلامی تلاش‌دارد که برای برطرف ساختن این مشکل در تمامی بخش‌های افغانستان مکاتب را به روی دختران دانش‌آموز بازگشایی نماید.

اما؛ عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف در گزارش‌دهی دولت به ملت گفت پس از توافق عالمان دین و کابینه حکومت بر سر طرزالعمل و چگونگی نساب جدید تعلیمی، بر روی بازگشایی مکاتب دخترانه تصمیم‌گیری خواهد شد.

ریان گفت که بعضی پروسه‌ها یک سال نه بلکه؛ سال‌ها زمان می‌برد و موضوع مکاتب دخترانه موضوع یک روز و یک شب نیست.

مولوی عبدالخالق صادق، معین این وزارت روز گذشته در گزارش‌دهی دولت به ملت گفت که دختران دانش‌آموز یک اقلیت است و مکاتب دخترانه با طرحی که برای روستایی‌ها و شهر نشینان قابل قبول باشد بازگشایی خواهد شد.

افزون بر این، نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی حکومت سرپرست در قطر، در رشته توییتی نوشته که مسدودماندن مکاتب دخترانه جنبه مذهبی داشته و نیاز به توافق علمای دین در داخل کشور دارد.

آقای وردک افزود که کار روی این توافق جریان دارد تا بتوانیم مکاتب دخترانه را هرچه زودتر بازگشایی کنیم.

در همین مورد، چندی پیش حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور در توییتی نوشت که عامل مسدود ماندن مکاتب دخترانه در داخل افغانستان نیست بلکه؛ دستور پاکستان است و این کشور افغانستان باسواد، پیشرفته و قدرتمند را تحمل نمی‎تواند.

زرمینه فورمولی، باشنده کابل به افعان نیوز گفت که مکتب و تحصیلات پایه اساسی یک نظام در هر کشور می‌باشد و اگر نظام تعلیمی  تقویت نشود آن کشور رشد نخواهد کرد.

او گفت نظام حکومتی زمانی مشروعیت داخلی کسب می‌کند که اجازه بدهد تمام گروه‌های اجتماعی سهم فعال در نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشند.

نرگس حکیمی، یکی دیگر از باشندگان کابل می‌گوید که حکومت سرپرست نباید سرنوشت دختران را قربانی بازی‌های سیاسی کند.

حکومت سرپرست اما؛ به رغم تعهدات شان به تاریخ سوم حمل، روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کردند که مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

یونیسف نیز در گزارشی گفته بود که طی یک سال گذشته با محرومیت دختران از آموزش، حداقل ۵۰۰ میلیون دالر به اقتصاد افغانستان زیان وارد شده‌است.

جامعه جهانی و سازمان ملل به رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی را در گرو رعایت حقوق بشر از جمله رعایت حقوق زنان و بازگشایی مکاتب دخترانه گفته اند اما؛ مقام‌های حکومت سرپرست می‌گویند که مکاتب دخترانه به دلیل فرهنگی مسدود مانده و حقوق بشر تامین است و زنان به حقوق‌شان در سایه امارت اسلامی رسیده اند.

این در حالی است که هفته پیش نیروهای امنیتی حکومت سرپرست تجمع زنان معترض کابل را با شلیک‌های هوایی متفرق کردند.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

دیدگاه‌های متفاوف مسوولان حکومت درباره بازگشایی مکاتب دخترانه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد