مکاتب-خصوصی-هرات-در-آستانه-ورشکستگی

با افزایش فقر و بیکاری، ممنوعیت دختران بالای صنف ششم از مکتب و ترکِ درسِ دانش‌آموزان پسر به دلیل فقر اقتصادی، مکاتب خصوصی هرات با ورشکستگی مواجه شده‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ عزیزالرحمن مشتاق، مسوول ارتباطات مکاتب خصوصی روز گذشته (شنبه، 22 اسد) به رسانه‌ها گفت در دو سال اخیر 50 درصد از دانش‌آموزان مکاتب خصوصی کاهش یافته است.

آقای مشتاق گفت که علت کاهش دانش‌آموزان در مکاتب خصوصی، مسدود شدن مکاتب دخترانه صنوف هفتم الی دوازدهم و همچنین مشکلات اقتصادی خانواده‌ها است.

مشتاق گفت که تاکنون 20 درصد مکاتب بسته شده و این آمار در حال افزایش است و برخی‌ مکاتب هم در حال حاضر در معرض ورشکستی قرار دارد.

به گفته او برخی خانواده‌ها هم به دلیل چالش اقتصادی فرزندان شان را از مکاتب خصوصی به دولتی تبدیل کرده‌اند.

مسوول ارتباطات مکاتب خصوصی هرات گفت که در هرات حدود 300 مکتب خصوصی وجود دارد که در حدود 15 هزار معلم و 100 هزار دانش آموز در این مکاتب مشغول به آموزش و فراگیری درس هستند.

مشتاق می‌گوید که به دلیل تحولات سیاسی و شیوع گسترده ویروس کرونا ضربه‌‌ی سنگین اقتصادی را بر مکاتب خصوصی در ولایت هرات وارد کرده است.

او خواستار رسیدگی حکومت به چالش‌های فرا راه مکاتب خصوصی در هرات شد.

دانش‌آموزان این مکاتب نیز نسبت به نبود انگیزه‌ی درسی اعتراف کرده و می‌گویند که به دلیل تحولات و نا معلوم بودن برخی مسایل در مورد مکاتب انگیزه دانش آموزان نسبت به مکتب و درس خواندن کاهش یافته است.

این درحالی است مه ریاست معارف هرات بارها اعلام کرده که در سال روان بخش قابل توجه از چالش‌های مکاتب دولتی را در این ولایت برطرف کرده است.

گفته می‌شود که در گذشته نشست‌های متعددی بین اتحادیه مکاتب خصوصی و اداره معارف هرات برگزار شده است.

مکاتب خصوصی هرات در آستانه ورشکستگی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد