روابط-تجارتی-بحث-داغ-مقام‌های-ا-ا-و-ترکمنستان

سرپرست وزارت صنعت و تجارت با مقام‌های جمهوری ترکمنستان در مورد گسترش روابط تجارتی بین دو کشور و همچنان در مورد اتصال خط تجاری افغانستان به اروپا و پروژه تاپی، گفتگو نمود.

 به گزارش افغان نیوز؛ وزارت صنعت و تجارت روز گذشته (سه‌شنبه، 15 حوت) در ایکس نگاشته است که نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان با وزیر خارجه، معاون شورای وزیران ترکمنستان، مسوولان نفت وگاز، صنعت و تجارت و راه آهن جمهوری ترکمنستان دیدار و گفتگونموده است.

بر اساس خبرنامه، در این دیدار روی گسترش روابط اقتصادی، ترانزیتی، اتصال شمال به جنوب، راه لاجورد، استفاده از ظرفیت های دوکشور به هدف رشد اقتصاد و انکشاف تجارت صحبت شده است.

با این حال مقام‌های ترکمنستان، جهت گسترش روابط اقتصادی و تسریع روند پروژهای تاپی، وسایر پروژها  تاکید کرده است.

این در حالی است که سرپرست وزارت صنعت و تجارت با شماری از نمایندگان سکتور خصوصی به ترکمنستان سفر کرده است.

بر اساس خبرنامه این وزارت، این سفر، به هدف افتتاح اولین کنفرانس تجارتی «ترکمن- افغان»،  می‌باشد.

وزارت صنعت و تجارت: «نمایشگاه محصولات و کالاهای تولیدی افغانستان، نشست دو جانبه سکتور خصوصی افغانستان و ترکمنستان، نشست های دو جانبه حکومتی جهت رشد و گسترش روابط اقتصادی، انکشاف تجارت و ترانزیت دو کشور». هدف این سفر عنوان کرده است.

در همین رابطه امیر خان متقی سرپرست ووزرات خارجه ا.ا قبل از سفر هیات رسمی وزارت صنعت و تجارت به ترکمنستان در دیدار با معاون شورای امنیت ترکمنستان گفته است که با آغاز فاز اول پروژه تابی، افغانستان بازار خوبی برای نفت و گاز ترکمنستان می‌شود.

سرپرست وزارت امور خارجه در جریان سفرش به ترکمنستان در دیدار با باتر آمانوف، معاون شورای وزیران نفت و گاز آن‌کشور در مورد تاپی و انتقال گاز مایع به افغانستان صحبت کرده و گفته است که امارت اسلامی به اجرای پروژه تاپی متعهد است.

او گفت که در دیدار با مقام‌ها و مسوولان ترکمنستان روی مشکلات تجاران افغان، مشکلات بانکی و تسهیلات ویزا نیز گفتگو کرده و آن‌ها وعده همکاری در این زمینه را داده است.

متقی می‌گوید که یک کمیته تشکیل شده تا مشکلات و چالش‌های تجاران دو طرف را تعقیب و برسی کند.

متقی گفت که صادرات افغانستان از ترکمنستان نسبت به واردات کم‌تر است و گفته است که تعرفه کالاهای این کشور باید کاهش پیدا کند.

سرپرست وزارت خارجه می‌گوید که در این دیدار دو طرف تصمیم گرفته است که در همه عرصه‌ها دست‌آوردهای خوبی داشته باشند.

متقی روابط افغانستان و ترکمنستان را خوب توصیف کرده و می‌گوید که باید سطح دیپلماتیک هم با این کشور افزایش یابد.

مسوولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که پس از تحولات سیاسی در کشور و روی کار آمدن ا.ا، مقام‌های کابل به گسترش روابط تجارتی اهمیت قاییل است و می‌خواهند که به تمامی کشور‌های جهان صادرات و واردات داشته باشند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت در جریان سفرش به ترکمنستان از بندر ترکمن_باشی این کشور بازدید کرده است.

آقای عزیزی این بندر را مجموعه مکمل و برای ترانزیت افغانستان به کشورهای حوزه خزر مناسب عنوان کرده و افغانستان را مسیر مناسب، برای دسترسی ترکمنستان به بازارهای آسیایی جنوبی عنوان کرده است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افزوده که با استفاده از این بندر، تسهیلات برای انتقال موادخام مورد ضرورت افغانستان ایجاد شده و تلاش می‌‌شود تا سکتور ترانزیت کشور از این مسیر استفاده اعظمی داشته باشد.

 

 

روابط تجارتی بحث داغ مقام‌های ا.ا و ترکمنستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد