زنان-افغان-باید-حق-مالکیت-اقتصادی-داشته-باشند

نماینده اتحادیه اروپا در سومین نشست سام یا مقام‌های ارشد کشورهای کمک کننده به افغانستان اظهار داشت که زنان باید حق مالکیت اقتصادی و مالکیت زمین را داشته باشند و اتحادیه اروپا می‌خواهد زنان افغان به مارکیت دسترسی پیدا کنند.

به گزارش افغان نیوز: نماینده اتحادیه اروپا در سومین نشست سام یا مقام‌های ارشد کشورهای کمک کننده به افغانستان، "زیر عنوان خودکفایی در چارچوب حسابدهی" در ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفت که خشونت علیه زنان و عدم دست یابی زنان افغان به حقوق شان از نگرانی‌های عمده اتحادیه اروپا است و این اتحادیه به کمک‌هایش در راستای تامین حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان به دولت افغانستان متعهد است و نیز از دولت افغانستان می‌خواهد که در زمینه تعهداتی که دراین راستا درنشست‌های گذشته از جمله در نشست بروکسل متعهد شده است، عمل کند.

او گفت که تامین حقوق زنان از خواست‌های کلیدی اتحادیه اروپا است و کشورهای عضو این اتحادیه حدود 500 میلیون دالر تنها در این بخش به دولت افغانستان کمک کرده است.

به گفته او، زنان افغان باید اجازه یابند که در سیاست و اقتصاد افغانستان نقش مهمی داشته باشند.

نماینده اتحادیه اروپا با اشاره به پیشرفت‌های سال‌های اخر در افغانستان به ویژه در راستای فراهم سازی زمینه تعلیم و تحصیل برای دختران، بهبود خدمات صحی برای مادران در کشور گفت که خشونت در برابر آنان وجود دارد و از دولت افغانستان خواست که قانون منع خشونت را اجرایی سازد.

او گفت که هنوزهم عدالت برای قربانیان خشونت تامین نیست، ازدواج های اجباری و موانع از قبیل آزار و اذیت زنان وجود دارد و حتا بسیاری زنان تعلیمات خود را تکمیل نمی توانند.

با این وجود، نماینده اتحادیه اروپا گفت که تغییرات به صورت یک شبه به وجود نمی آید و مهم آن است که این پروسه در افغانستان آغاز شده و اتحادیه اروپا همکاری خود را برای تامین حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان با دولت افغانستان ادامه خواهد داد و دولت افغانستان نیز باید تعهدات خود را در راستای تامین حقوق زنان انجام دهد.

به گفته او، زنان باید حق مالکیت اقتصادی و مالکیت زمین را داشته باشند و اتحادیه اروپا می‌خواهد زنان افغان به مارکیت دسترسی پیدا کنند.

همچنین، منیژه وافق رییس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان نیز گفت که زنان افغان تا هنوز مالک درآمدهای اقتصادی خود نیستند و این اداره تلاش می‌کند تا زنان به مارکیت دست پیدا کنند و خود صاحب درآمد خودشان شوند.

به گفته او، هم اکنون 850 زن تجارت پیشه در عرصه مختلف اقتصادی کشور به صورت مستقلانه فعالیت دارند و زمینه کاری برای 45 هزار بانو را ایجاد کرده اند.

تمویل کنندگان دولت افغانستان در حالی به توانمندسازی بانوان در کشور تاکید دارند که این مساله جزو تعهدات اصلی دولت افغانستان در نشست بروکسل بود که سال گذشته برگزار شد.

زنان افغان باید حق مالکیت اقتصادی داشته باشند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد