سرقت-ادبی-در-مغایرت-با-قانون-است-بعد-اخلاقی-کاپی-رایت-در-نظر-گرفته-شود

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید: سرقت ادبی و‌آثار فرهنگی در مغایرت با قانون قراردارد و با مرتکبین آنها برخورد قانونی میشود اما در کاپی رایت باید بعد اخلاقی و اقتصادی مطلب در نظر گرفته شود.

به گزارش آژانس افغان خبر: مژگان مصطفوی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، امروزچهارشنبه(۱۴ میزان) در اولین کنفرانس ترویج فرهنگ کاپی رایت در کشور می گوید؛ رسانه ها باید در نظر داشته باشند که نهادینه سازی این فرهنگ بدون همکاری رسانه ها امکان پذیر نخواهد بود.

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ تصریح می کند که کاپی رایت نوع حفاظت قانونی از آثار نویسندگان و دانشمندان می باشند و این حفاظت احترام گذاشتن به دانش آنان است.

خانم مصطفوی تاکید می کند که جلوگیری از تخلفات در عرصه کاپی رایت با همکاری رسانه حتمی به نظر رسیده و به عنوان یک اصل اساسی در عرصه رسانه ها می باشد.

وی همچنان اظهار داشت؛ رسانه ها در ترویج و اجرایی شدن فرهنگ کاپی رایت با وزارت اطلاعات و فرهنگ همکاری نموده تا مشکلات رسانه ها در این راستا کاهش یابد.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه کشور با اشتراک در این کنفرانس خاطرنشان ساخت: با وجودی که قانون کاپی رایت در کشور تدوین یافته اما مشکلات در این زمینه وجود دارد که وزارت اطلاعات و فرهنگ و تجارت و صنایع در حل آن همکاری نمایند.

آقای انور اضافه نمود؛ قوانین زیادی در کشور وجود دارد که با عملی شدن این قوانین بسیاری از چالش های فرا راه مردم و دولت حل خواهد شد.

مجیب خلوت گر، رییس اداره نی (دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد) نیز در این برنامه حضور یافته بود با ابرار خرسندی از تحولات مثبت در کشور چنین گفت: افغانستان نیازمند استفاده از داشته های دیگران است و این نیازمندی به معنی سرقت آن داشته ها به منظور رفع مشکل نمی باشد.

آقای خلوت گر خواستار ایجاد بایگانی مشخص جهت درج شکایات و رسیدگی به آن در وزارت اطلاعات و فرهنگ شد، تا مردم برای شریک ساختن مشکلات شان با دولت یک مرکز مشخصی را داشته باشند.

محمد علی میرزایی، مشاور معاونت دوم ریاست جمهوری تاکید کرد که  عدم وجود ادبیات کاپی رایت در مراکز آموزشی، عدم آشنایی وزارت خانه ها با کاپی رایت و نبود نظام سرمایه گذاری برای کاپی رایت باعث سطح پایین آگاهی مردم از حق کاپی رایت بوده است.

لیلما احمدی، یکی ازاعضای مجلس سنا یادآور می شود که تهاجم فرهنگی خطرناک تر از جنگ حاضر در کشور می باشد.

این سناتور علاوه کرد عدم  آگاهی مردم باعث بی توجهی به کاپی رایت شده است که با برگزاری کنفرانس ها و اطلاع رسانی رسانه ها می توان به مردم آگاهی  داد.

 

سرقت ادبی در مغایرت با قانون است/ بعد اخلاقی کاپی رایت در نظر گرفته شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد