شرایط-تازه-بانک-مرکزی-برای-صدور-جواز-به-شرکت‌های-خدمات-پولی-و-صرافی‌ها

بانک مرکزی امارت اسلامی طالبان می‌گوید که براساس فیصله‌ی کابینه شرایط ۹ ماده‌ای را برای اخذ جواز شرکت‌های خدمات پولی و صرافی وضع کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ بر بنیاد مکتوب بانک مرکزی که عنوانی اتحادیه صرفان و فراهم‌کنندگان خدمات پولی صادر شده، شرایط در شهرهای بزرگ از جمله کابل، هرات، قندهار و بلخ، فرد متقاضی جواز دست‌کم ۵۰ میلیون افغانی منابع داشته باشد.

طبق مکتوب بانک مرکزی منابع مالی لازم برای ایجاد شرکت صرافی و خدمات پولی در سایر ولایت‌ها تا ۱۰ میلیون افغانی تعیین شده است.

براساس شرایط تازه بانک مرکزی، فراهم‌کنندگان خدمات پولی و صرافی باید 5 میلیون افغانی تضمین در بانک مرکزی داشته باشد و این مقدار هنگام فسخ جواز قابل بازپرداخت است.

بانک مرکزی فیس طی مراحل و تمدید جواز شرکت‌های خدمات پولی و صرافی را ۲۰۰ هزار افغانی تعیین کرده است.

به گفته‌ بانک مرکزی امارت اسلامی طالبان جواز این شرکت‌ها هر سه سال یک بار تمدید می‌شود.

طبق شرایط بانک مرکزی شرکت‌های صرافی مکلف به داشتن نرم افزاری برای ثبت معاملات و معلومات‌اند.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از عبدالله الدرداری، رییس برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان گزارش کرده بود که این سازمان نزدیک به ۱۳۵ میلیون دالر را در بانکی در افغانستان در اختیار دارداما؛ نمی تواند آن را مصرف کند.

رییس برنامه‌ انکشافی سازمان ملل در افغانستان علاوه کرده است: «۳۰ میلیون دالر در بانک بین‌المللی افغانستان گیر کرده است که نمی‌توانیم آن را به افغانی [پول افغانی] تبدیل کنیم و بدون افغانی همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، ما نمی‌توانیم همه برنامه‌های خود را اجرا کنیم».

طالبان ادعای رییس برنامه‌ انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان در مورد ناتوانی بانک مرکزی این کشور برای تبدیل‌کردن دالر به پول افغانی را رد کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در تویتی نوشته است که تا کنون از آدرس سازمان ملل یا کدام نهاد دیگر پول دالر به بانک مرکزی منتقل نشده است.

او تاکید کرده است که در صورت انتقال پول دالر به بانک مرکزی، این بانک «بدون تردید» توان تبدیل آن به پول افغانی را دارد.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ماه آگست سال گذشته‌ی میلادی، استفاده از ارز خارجی را در کشور ممنوع کرده‌اند.

شرایط تازه بانک مرکزی برای صدور جواز به شرکت‌های خدمات پولی و صرافی‌ها

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد