ششمین-نشست-گفت‌گو‌های-امنیتی-در-هرات

ششمین نشست امنیتی مبنی بر ایجاد تفاهم و تداوم گفت‌وگوهای منطقه و جهان در ولایت هرات برگزار گردید.

به گزارش افغان نیوز: ششمین نشست گفت‌وگوهای امنیتی روز جمعه(21 – میزان)، با اشتراک نمایندگان 17 کشور و دوسازمان بین‌المللی در شهر هرات برگزار شد.

این نشست با الهام از گفت‌وگوهای امنیتی مونیخ همه ساله در قلعه اختیارالدین که قرن‌ها سنگری برای جنگ بود، برگزار می‌شود.

هدف از این نشست ایجاد تفاهم و تداوم گفت‌وگو میان کشورهای منطقه و جهان می باشد.

این بار، آینده دولت‌های ملی، موضوع اصلی کنفرانس شده است. اشتراک کنندگان این نشست هرچند اذعان دارند که آینده روشن نیست اما نسبت به تغییر اوضاع "خوشبین" به نظر می‌رسند.

علاوه بر نمایندگان سازمان‌های ملل متحد و ناتو، کارشناسان و مسئولان سفارتخانه‌های 17 کشور به شمول ایران، آمریکا، هند، فرانسه و بریتانیا برای اشتراک در این نشست به هرات آمده‌اند.

داود مرادیان، میزبان کنفرانس و رئیس انستیوی مطالعات استراتژیک افغانستان می‌گوید با برگزاری چنین نشستی گام نخست برای ایجاد تفاهم بین کشورهای منطقه برداشته می‌شود.

ویس برمک، سرپرست وزارت داخله افغانستان، ایجاد یک اجماع بین‌المللی در باره کشور را امیدوارکننده خوانده و گفته است که جامعه بین‌اللملی دیگر این کشور را از "دید بی‌ثباتی" نخواهد دید.

آقای برمک تأکید کرد که افغانستان باید به عنوان یک کشور باثبات در منطقه ظهور کند و کشورهایی که در همسایه‌گی و در ماورای همسایه‌گی هستند، همه به یک باور برسند که یک افغانستان با ثبات هم به نفع منطقه است و هم به نفع کشورهای ماورای منطقه و بالاخره هم به نفع سیاست‌های جهانی.

کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات همه ساله با این نظر برگزار می‌شود که زمینه‌سازی برای صلح تنها کار دولت‌ها نیست، بلکه نهادهای اکادمیک هم می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

ششمین نشست گفت‌گو‌های امنیتی در هرات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد