صادرات-افغانستان-درصد-افزایش-یافته-است

وزارت صنعت و تجارت کشور از افزایش ۱۹درصدی صادرات در سال ۲۰۱۸ میلادی خبر داده می گوید که ایجاد دهلیز های هوایی در رشد صادرات تاثیرگذار است.

به گزارش افغان نیوز: اجمل عبدالرحیم زی معین مالی و اداری وزارت صنعت و تجارت افغانستان امروز چهارشنبه (12جدی) در مورد دست آورد های این وزارت سخن گفت.

وی بیان کرد که میزان صادرات کشورمان در 9 ماه سال 2018 نسبت به زمان مشابه در سال 2017 میلادی، 19درصد افزایش یافته است.

عبدالرحیم زی ایجاد دهلیز هوایی را با کشور های جهان یکی از دلایل اصلی افزایش صادرات خواند و گفت که تاکنون از طریق دهلیز های هوایی 5200تن کالای افغانی صادر شده است.

این مقدار کالای تجارتی در 406پرواز به کشور های هند، چین، قزاقستان، اندونیزیا، عربستان، امارات، ترکیه و شماری از کشور های اروپایی صادر گردیده است.

میزان صادرات افغانستان از طریق دهلیز های هوایی در سال 2018 بیشتر از 100میلیون دالر آمریکایی میرسد، که زعفران، قالین، قره قل، میوه تازه و خشک، عمده‌ترین اقلام صادراتی کشورمان است.

همچنان آقای عبدالرحیم‌زی علاوه کرد که اصلاحات در زمینه سرمایه گذاری و ایجاد پارک های صنعتی در صادرات افغانستان رشد چشمگیر داشته است.

معین مالی و اداری وزارت صنعت و تجارت افغانستان همچنان گفت که این کشور با ایجاد اصلاحات در پنج شاخص تعیین‌شده،  در میان 190 کشور 16 پله صعود داشته است.

تسهیلات ثبت و صدور جوازها، کاهش هزینه اخذ جواز تشبث از ۳۰۰۰۰ افغانی به ۱۰۰ افغانی، افزایش مدت زمان اعتبار جواز از یک سال به سه سال و کاهش طی مراحل اخذ جواز از ۲۸ مرحله به ۸ مرحله، مواردی اند که آقای عبدالرحیمزی از آنها به عنوان اصلاحات یاد کرد.

همچنان او گفت: "تا حال توانسته ایم که ۱۲۰۰ هکتار زمین را برای توسعه پارک‌های صنعتی قالین در ولایات مختلف اختصاص بدهیم، تا فعلاً توانسته ایم که ۲۴۱۵ قطعه زمین برای ۱۳ پارک صنعتی در ۱۱ ولایت کشور این را اختصاص بدهیم ... ما قیمت زمین را فی متر مربع به ۵۰ افغانی کاهش داده ایم".

همچنان وزارت صنعت و تجارت افغانستان، در سال ۲۰۱۸ میلادی، برای نخستین بار استراتیژی ملی انکشاف صادرات را تدوین و تصویب کرد که هدف آن رشد صادرات و اشتغال‌زایی است.

این در حالی است که رئیس جمهور کشور با ایجاد راه های تجارتی در تلاش است تا افغانستان را به یک کشور صادراتی مبدل نماید.

صادرات افغانستان 19درصد افزایش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد