طرح-کاهش-قیمت-مواد-نفتی-در-سه-ماه-زمستان-تأیید-شد

کابینه دولت افغانستان طرح کاهش قیمت مواد نفتی در سه ماه زمستان را مورد تایید قرار داد.

به گزارش افغان نیوز: طرح کاهش قیمت مواد نفتی از سوی وزارت مالیه در نشست روز گذشته (8 قوس) کابینه ارائه گردید که مورد تایید قرار گرفته است.

ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ی گفته است که اکلیل حکیمی وزیر مالیه پیشنهاد آن وزارت در مورد مواد نفتی را به‌جلسه کابینه مطرح کرده افزوده که قیمت مواد نفتی به‌اساس فیصله کابینه در سال۱۳۹۰ به سیستم اسیکودای ریاست عمومی گمرکات تعیین گردیده ‌بود؛ اما در طول شش سال گذشته نوسانات بزرگی در عرصه قیمت مواد نفتی در مارکیت جهانی رونما گردیده ‌است.

آقای حکیمی گفته است که نیاز است تا قیمت مواد نفتی در سیستم‌های گمرکی کشور، نیز مطابق به نرخ روز تعیین گردد.

او پیشنهاد‌ کرده است که قیمت مواد نفتی برای مدت سه ماه زمستان حسب ذیل ارائه کرده است: "محصول گمرکی از (۱۲) فیصد به (شش) فیصد که قیمت فی تن از (۱۵۱) دالر به (۹۷) دالر، قیمت فی تن پترول و دیزل از (۶۰۰) دالر به (۴۵۰) دالر و قیمت سوخت هوایی از (۱۱۶۵) دالر به (۴۵۰) دالر کاهش یابد.

برعلاوه، حق‌الخدمت تصدی مواد نفتی (۰,۶۰) فیصد از سایر اداراتی که از مواد نفتی تکس می‌گیرند وضع می‌شود.

آقای حکیمی گفته است که این تغییرات علاوه از کاهش قیمت، جلوی قاچاق مواد نفتی را نیز خواهد گرفت و ثبات قیمت آن را می‌توان از طریق قرارداد دولت به دولت حفظ نمود.

در اعلامیه آمده است که کابینه بعد از بحث همه‌جانبه ضمن تایید پیشنهاد وزارت مالیه، آن‌وزارت را موظف نمود تا پس از این قیمت مواد نفتی را با استفاده از قیم  PLATTSساحه جنوب آسیا جمع CIF الی سرحد افغانستان در هر ماه چک نموده و در روز پنجم هر سه ماه قیم جدید را شامل سیستم گمرکات (اسیکودا) نماید.

اعلامیه افزود که در نشست دیروز کابینه به‌منظور کاهش فیس‌های تثبیت کیفیت، اداره انسا موظف شده تا در نرخ‌های موجود کاهش به‌عمل آورد.

همچنین، وزیر مالیه اجازه مجدد تورید تیل A-80 را به جلسه دیروز کابینه نیز ارائه کرده که مورد تایید قرار گرفته است.

آقای حکیمی گفته است که تورید تیل A80 در طول چند سال گذشته ممنوع بوده ولی این تیل به روش‌های مختلف به‌صورت مستمر داخل کشور می‌شود و در بازارهای داخلی مقدار این تیل از تیل A92بیشتر است.

وزیر مالیه گفته است که تعرفه ۱۴درصدی به مقایسه ۱۲درصدی تیل باعث شده‌است که تاجران برای جعل و تعویض اسناد خود تلاش کنند تا اموال شان تحت تعرفه ۱۲درصد محصول گمرکی شود.

در اعلامیه ارگ آمده است که کابینه، وزارت تجارت و صنایع، اداره ملی استندرد و شاروالی کابل را موظف کرده است تا در تانک‌های فروش تیل، مارک های A80 و A92  را در ساحه دید مشتریان قرار داده و از چگونگی فروش آن، پیوسته نظارت کنند.

این در حالی است که همواره شکایت های از عدم کیفیت مواد نفتی در کشور وجود دارد.

چندی پیش، نقیب الله فایق رییس اداره ملی استندرد کشور در یکی از نشست های مجلس نمایندگان اعلام کرد که هم اکنون تیل A90 در کشور وارد نمی شود و همه تیل‌های که زیر نام سوپر در بازارهای کشور به ویژه شهر کابل فروخته می شود A80 است.

طرح کاهش قیمت مواد نفتی در سه ماه زمستان تأیید شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد