عاشورا-محور-تفاهم-و-هم‌پذیری-اقوام-و-مذاهب

عالمان دین و فرهنگیان طی برنامه‌‌های جداگانه در کابل خواستار برگزاری مراسم عاشورای حسینی با امنیت کامل از سوی امارت اسلامی شده‌ و می‌گویند که این ایام باعث تقویت تفاهم و هم‌پذیری اقوام کشور خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز؛ مسوولان مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان و مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان روز پنج‌شنبه (۲۹ سرطان) در برنامه‌های جداگانه، وضع هرگونه محدودیت‌ها در برگزاری مراسم عاشورا حسینی را رد کرده‌ و می‌گویند که حکومت سرپرست برای برگزاری بهتر مراسم عاشورای تدابیر ویژه امنیتی را مدنظر گرفته اند.
سید حسن فاضل زاده، رییس مجمع علماء و متنفذین تشیع افغانستان برنامه‌ای را تحت عنوان "عاشورا؛ تقویت وحدت ملی حفظ نظم عامه تقرب مذاهب و تحکیم پایه‌های نظام اسلامی" را در کابل برگزار کرده و می‌گوید که امام حسین متعلق به یک قوم و مذهب خاص نیست و باید تمام اقوام کشور از ایام عاشورا تجلیل نمایند.
فاضل‌زاده گزارش‌ها مبنی بر وضع محدودیت در برگزاری مراسم عزاداری حسینیرا  از سوی حکومت سرپرست یک شایعه دانسته و بر وحدت ملی در دهه محرم تاکید کرد.
احسان الله ثاقب، آمر امر به معروف و نهی از منکر حوزه هجده امنیتی در این برنامه گفت که از سوی حکومت سرپرست هیچ نوع محدودیت در قسمت نصب پرچم‌ها و ایجاد سقاخانه‌ها به وجود نیامده بلکه؛ دهه محرم مثل سال‌های گذشته تجلیل خواهد شد.
در همین حال، سید عیسی حسینی مزاری، رییس مرکز فرهنگی و اجتماعی تبیان در برنامه‌ای جداگانه می‌گوید که باید دولت در تامین امنیت برگزاری عاشورای حسینی جدی عمل نمایند تا شهروندان بتوانند مثل سال‌های گذشته از این ایام بهتر تجلیل نمایند.


مزاری افزود که هدف امام حسین نهادینه ساختن امر به معروف و نهی از منکر بود اگر او بعد از این حرکت پیروز می‌شد حتما حکومت اسلامی شکل میداد اما؛ به شهادت رسید.
او بیان داشت که زنده نگهداشتن مراسم عزاداری امام حسین و شهدای کربلا، انتقال فرهنگ عاشورایی به نسل‌های حال و آینده و رساندن درس‌ها و پیام‌های عاشورا به نسل جوان امروزی است.
رسول محرمی، یکی از پرچم فروشان در کابل از حکومت سرپرست می‌خواهد که در قسمت امنیت توجه‌ای جدی داشته باشد تا شهروندان از این ایام بهتر تجلیل نماید.


این در حالی است که ارگ امارت اسلامی با انتشار خبرنامه‌ای از برگزاری جلسه «کمیته خاص» که به فرمان رهبر امارت اسلامی به منظور تامین امنیت ایام محرم ایجاد گردیده، خبر داده است.
در این خبرنامه آمده است که این جلسه به رهبری مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس الوزرا دایر گردیده و به تمامی ارگان‌های امنیتی هدایت داده تا در راستای تامین امنیت و ایجاد هماهنگی با جامعه اهل تشیع برای برگزاری ایام محرم همکاری نمایند.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

عاشورا محور تفاهم و هم‌پذیری اقوام و مذاهب

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد