عزیزی-لیتیم-کشور-به-خارج-قاچاق-می‌شود

سرپرست وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که سنگ‌های قیمتی از جمله لیتیم افغانستان به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت امروز ( سه‌شنبه، ۱۹ میزان) در برنامه گشایش نمایشگاه معادن و فلزات گفت که کشور‌های منطقه و همسایه در تلاش است تا تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان را به سرمایه‌گذاری در بیرون تشویق نماید.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت که هم اکنون امنیت سراسری تامین و فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراهم است و نباید تاجران، سرمایه‌های‌شان را در بیرون از کشور منتقل نمایند.

عزیزی افزود که شرکت‌های امریکایی ارزش لیتیم افغانستان را یک تریلیون دالر تخمینی تعیین کرده اما؛ متخصصان و سرمایه‌گذاران افغانستان ارزش لیتیم کشور را بیشتر از آن می‌دانند.

او تاکید کرد:  در این اواخر استخراج معادن به ویژه لیتیم به طور غیر قانونی و خودسرانه استخراج و به بیرون از کشور قاچاق می‌شود.

عزیزی هشدارد داد که اگر قاچاق‌بران به کار استخراج غیر قانونی و قاچاق لیتیم به بیرون از کشور ادامه دهند، با آنان برخورد قانونی می‌شود.

اما؛ حصام الدین صابری، معین وزارت معادن وپترولیم در این برنامه قاچاق لیتیم و سایر سنگ‌های گران‌بها را رد کرده و گفت که تمام معادن افغانستان به گونه‌ای شفاف استخراج می‌شود. او تاکید کرد که از استخراج‌ غیر قانونی  و قاچاق خود سرانه‌ای معادن و لیتیم کشور جلوگیری شده است.

صابری افزود: «برای استخراج سنگ‌های گران‌بها در آینده نزدیک لابراتوارهای مجهز ساخته می‌شود که این اقدام جلو قاچاق را گرفته و معادن به گونه قانونی استخراج خواهد شد».

معین وزارت معادن و پترولیم اضافه کرد که از ماه سنبله سال پار تا کنون  ۱۶ میلیارد  ۱۶۳ میلیون افغانی، عواید از استخراخ معادن کشور بدست آمده است.

 لیتیم از جمله سنگ‌های گران‌بهایی است که در ساخت باطری‌ها برای تامین انرژی تلفن‌ همراه، لپ‌تاپ و دیگر وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی به کار می‌رود.

آژانس افغان نیوز - مهدی انصاری

عزیزی: لیتیم کشور به خارج قاچاق می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد