عفو-بین‌الملل-اجمل-حقیقی-و-همکارانش-بدون-قید-و-شرط-رها-شوند

سازمان عفو بین‌الملل بازداشت اجمل حقیقی، یوتیوبر و همکارانش توسط امارت اسلامی را حمله‌ی آشکار به آزادی بیان خوانده و خواستار آزادی آنان شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ سمیرا حمیدی، مسوول بخش افغانستان در سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به بازداشت اجمل حقیقی و همکارانش این اقدام امارت اسلامی را خودسرانه دانسته و گفته‌ است که طالبان آن‌ها را به‌اجبار وادار به عذرخواهی کرده‌اند.

حمیدی گفته است که طالبان باید فورا و بدون قید و شرط یوتیوبرها را آزاد کنند و به سانسور مداوم بر کسانی که می‌خواهند آزادانه عقاید خود را بیان کنند پایان دهند.

او گفته است که محدودیت‌های حق آزادی بیان باید به وضوح توسط قانون پیش‌بینی شده باشد و کاملا ضروری و متناسب با یک هدف مشروع باشد.

حمیدی افزوده است که قوانین بین‌المللی حقوق بشر محدودیت آزادی بیان را مجاز نمی‌داند.

به گفته او بازداشت یوتیوبرها یک نمونه از چگونگی ایجاد جوی ترس در افغانستان توسط طالبان با استفاده از دستگیری‌های خودسرانه و وادار کردن مردم به سکوت است.

حمیدی تصریح کرده که طالبان از زمان به‌دست گرفتن قدرت، از ارعاب، آزار و اذیت و خشونت علیه هر کسی که از حقوق بشر یا ارزش‌های مدرن حمایت می‌کند، به‌ویژه مدافعان حقوق بشر، فعالان زن، روزنامه‌نگاران و اعضای آکادمیک و دیگران استفاده کرده‌اند.

او تاکید کرده است که طالبان به‌عنوان حاکمان افغانستان، باید قوانین بین‌المللی حقوق بشر را رعایت کنند و به حق آزادی بیان بدون تبعیض احترام بگذارند.

این در حالی است که اجمل حقیقی و سه همکارش به اتهام توهین به مقدسات دین اسلامی از سوی نیروهای امارت اسلامی روز سه شنبه( 17 جوزا) بازداشت شدند.

عفو بین‌الملل: اجمل حقیقی و همکارانش بدون قید و شرط رها شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد