عمران-خان-زنان-افغانستان-را-به-مبارزه-دعوت-کرد

عمران خان، نخست وزیر پیشین دولت پاکستان در تازه ترین اظهارات خود، زنان افغانستان را به مبارزه با حکومت سرپرست افغانستان دعوت کرده‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ آقای خان در مصاحبه با گاردین گفته است:« انتظار دارم که زنان افغانستان برای مطالبه حقوق خود در برابر طالبان بایستند».

عمران خان می‌گوید با توجه به اینکه حکومت سرپرست از دخالت خارجی متنفرند، در برابر فشارهای بیرونی مقاومت خواهند کرد.

او زنان و مردم افغانستان را قوی توصیف کرده و گفته که برای مطالبه حقوق خود خواهند ایستاد.
عمران خان در حالی از ایستادگی زنان افغانستان در برابر حکومت سرپرست سخن می‌گوید که او از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان استقبال کرد و گفت که این اقدام «زنجیر بردگی را می‌شکند».

امارت اسلامی پس از تسلط بر افغانستان، مکاتب دخترانه را بست و در جریان یک سال گذشته اعتراضات زنان افغانستان را پیوسته با خشونت سرکوب کرده و فعالان حقوق زنان و معترضان را بازداشت و شکنجه کرده‌اند.
عمران خان زمانی که نخست‌وزیر پاکستان بود از جامعه جهانی خواسته بود نسبت به سنت‌های فرهنگی افغانستان و همچنین مناطق همجوار در پاکستان، به ویژه در ارتباط با آموزش دختران، حساس باشند.

او گفته بود که در صورت نقض این سنت‌ها، خانواده‌ها هرگز دختران خود را به مکتب نمی‌فرستند.

طبق گزارش، پاکستان در دوره صدارت آقای خان از سال 2018 تا اپریل سال جاری، با کشتار غیرقانونی مخالفان و تهدیدهای مکرر علیه روزنامه‌نگاران، به ویژه گزارشگران زن، سابقه ضعیفی در زمینه حقوق بشر داشت.
روزنامه گاردین می‌نویسد که آقای خان پس از برکناری از قدرت در ماه اپریل برای بقای سیاسی خود می‌جنگد و در این راه تلاش دارد تا وجهه خود را که بیشتر با رویکرد تندروانه معرفی شده تعدیل کند.

پارلمان پاکستان در اوایل سال جاری خورشیدی، پس از بحث و جدلی طولانی عمران خان را از سمت نخست‌وزیری این کشور برکنار کرد.

عمران خان زنان افغانستان را به مبارزه دعوت کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد