غنی-اشتغال-زایی-باید-مطابق-قرن-۲۱-باشد

رئیس جمهور غنی در مراسم امضای قرارداد پروژه های توسعه ای برنامه ملی میثاق شهروندی و اشتغال زایی، تاکید داشت که اشتغال زایی را در مطابقت به قرن ۲۱ می خواهم، زیرا تعریف کار تغییر کرده است.

به گزارش افغان نیوز: قرارداد پروژه های توسعه ای برنامه ملی میثاق شهروندی و اشتغال زایی توسط شمیم خان کتوازی رئیس ادارۀ مستقل ارگان های محل و فرهاد کریمی رئیس مؤسسه (ANCC)  به امضا رسید.
 شمیم خان کتوازی، رئیس ادارۀ مستقل ارگان های محل در این مراسم گفت که اکنون قرارداد اشتغال زایی را در ۱۲ شهر با مؤسسه همکار به امضا رسانیدیم.  

کتوازی گفت که بخش دوم پروگرام اشتغال زایی به دوازده ولایت جلال آباد، لغمان، کنر، نورستان، هرات، غور، تخار، کندز، بغلان، خوست، کندهار و فاریاب به هزینه ۱۲۰ میلیون دالر در مدت چهار سال به انتخاب مردم، بالای پروژه های مختلف تطبیق خواهد شد.

وی افزود که ضمن فراهم شدن زمینه کار به ۱۲۰ هزار تن از هموطنان ما، پروسۀ اشتغال زایی با ثبات و دوامدار خواهد شد. 
در همین حال، کریمه حامد فاریابی، وزیر اقتصاد کشور گفت که هدف اساسی برنامه اشتغال زایی بین الوزارتی ایجاد محیط مناسب برای فرصت های اقتصادی، اصلاحات در مقرره های تجارتی و سرمایه گذاری، سهولت های کسب و کار، بهتر شدن زیربناها، تقویت ظرفیت های مارکیت های تجارتی، اولویت بندی پروژه های شهری و تقویت بازار کار است.
خانم فاریابی تصریح کرد که بخش اول برنامه اشتغال زایی از سوی وزارت های مربوطه و بخش دوم آن از طرف ادارۀ مستقل ارگان های محل تطبیق می گردد. 

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور گفت که برنامه اشتغال زایی امروز را می توانستیم در قرن های ۱۸ و ۱۹ نیز ایجاد کنیم؛ اما من اشتغال زایی را در مطابقت به قرن ۲۱ می خواهم، زیرا تعریف کار تغییر کرده و با دیجیتالی شدن جهان، شیوه های گذشته کار، نتیجه نمی دهد.
وی گفت که شیوه کاریابی برای نسل جدید باید به گونه اساسی تغییر یابد. ما از نگاه مولدیت، کارگر اندک در جهان داریم و هدف ما ایجاد نقطه تشبث است. افغان ها به گونه طبیعی بسیار متشبث اند و اگر نظم وجود داشته باشد می توانند بیشتر بدرخشند. بنابراین، برای شرکت ها و تشبث فردی باید محیط همه جانبه ایجاد گردد.
 غنی به تاکید گفت: می خواهم که این پروگرام کاریابی متفاوت باشد. در پلان های انکشافی ساساکی، روابط میان قریه و شهر تامین شود. برای نخستین بار تمام آب های ما، با ارتباط به شهرها مدیریت خواهند شد. شاروالان باید برای دیجیتال سازی شهرها، زمینه ها را به شرکت ها فراهم سازند.  
رئیس جمهور به وزارت انکشاف دهات هدایت داد که به سوی کلسترسازی حرکت کنند. پروژه های کوچک ضرور است، اما از نگاه پروگرام های بزرگ به آن دیده شود و پروژه های نیاز است که تاثیرات بیشتر داشته باشد تا باعث تحول شود و روحیه همکاری را ایجاد نماید. 
اشرف غنی افزود که وضعیت شهری به شهروند محور بودن نیاز دارد. واحد تحلیل ما باید حوزه و ناحیه باشد که سهم مسایانه به میان آید.
رئیس جمهور غنی تاکید داشت که شبکه شهرها باید ایجاد و شهرها و قریه جات دوباره وصل شوند، زیرا شهر و قریه اجزای عمدۀ زنجیره ارزش اند و باید بخش عمدۀ واردات خود را خود ما تولید کنیم.
رئیس جمهور در اخیر سخنانش خاطرنشان کرد که در ۱۹ سال گذشته، ارتباط میان شهرها و دهات ضعیف شده است. باید از این فرصت کاریابی استفاده اعظمی صورت گیرد. ضمن اشتغال زایی عاجل، باید اساس کار دوامدار که باعث تشبث گردد، گذاشته شود و به نقش زنان در آن نیز توجه اساسی صورت گیرد.

غنی: اشتغال زایی باید مطابق قرن ۲۱ باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد