فرهنگ-مرد‌سالاری-در-ادارات-دولتی

اداره مستقل ارگان های محلی گفته است که فرهنگ مرد سالاری در ادارات محلی و حکومتی مانع رشد و پیشرفت زنان درعرصه رهبری و مشارکت سیاسی شده است.

به گزارش افغان نیوز: عبدالمتین بیگ، رییس اداره مستقل ارگان های محل امروز سه شنبه(28 – سنبله) درکابل طی کنفرانس"تقویت رهبری و مشارکت زنان در حکومتداری محلی" با حضور وزیر امورزنان، شاروالی ها و نمایندگان ریاست های امور زنان از 34 ولایت اظهارداشت؛ اداره مستقل ارگان های محل تلاش دارد تا نقش زنان را درسطح رهبری برجسته ساخته و زمینه کاری را مساعد سازد.

آقای بیگ افزود، داد خواهی و تلاش زنان برای تحقق خواست ها و فعالیت زنان در سطح رهبری، زمینه سازی برای پیشرفت و رشد زنان در دولت می باشد.

وی علاوه نمود، مشارکت زنان در عرصه تصمییم گیری های سیاسی و ارگان های حکومت محلی، در آوردن ثبات نقش مهم و اساسی دارد.

منیره یوسفزاده، سخنگوی اداره مستقل ارگان های محل گفت: حضور خانم ها در ادارات محلی و حکومتی با توجه به اینکه حدود 50 در صد از جمعیت کشور را تشکیل میدهند از لحاظ کمیت یک رقم پائین است.

وی گفت که اکنون حدود 16 درصد از زنان درحکومتداری محلی حضور دارند.

خانم یوسفزاده افزود: اداره مستقل ارگان های محل 34 بست کارشناسان جندر را در دفاتر والی ها بخاطر تغییر در ساختار فضای مرد سالاری در ولایات، ایجاد کرده است.

دلبر نظری وزیر امور زنان، رهبری و مشارکت زنان را نماد توانایی زنان خوانده و اظهار داشت که شامل سازی و مشارکت زنان در حکومتداری، نه تنها لازمۀ رفاه اجتماعی بوده بلکه یک عنصر کلیدی،رشد همه جانبه و پایداری به حساب می آید.

خانم نظری افزود، زنان به عنوان متعهد و مسوول تلاش دارند در تعیین سرنوشت سیاسی جامعه نقش داشته باشند، یکی از خواست های آنها، حضور برجسته شان در ادارات دولتی و توزیع مساویانه فرصت ها در ساختار دولت .

این درحالی است که شمار زیادی از زنان از تکرار تجربه های گذشته شان در شرایط کنونی شاکی بوده و اظهار میدارند که باید نقش و حضور زنان در سطح حکومتداری محلی، مطابق پلان ملی حد اقل 25 الی 30 فیصد در نظر گرفته شود و توزیع مساویانه فرصت ها در ساختار دولت مراعات گردد.

فرهنگ مرد‌سالاری در ادارات دولتی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد