قرارداد-۱۰-ساله-انتقال-برق-میان-افغانستان-و-ازبکستان

وزارت امور خارجه کشور اعلام نموده که قرار است قرارداد ۱۰ ساله انتقال برق میان افغانستان و ازبکستان به‌ تاریخ ۳۰ اسد امضا شود.

به گزارش افغان نیوز: محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه، عصر دیروز شنبه( ۱۸، اسد) در نشستی مجازی با مقام‌های ازبکستانی درباره امضای قرارداد انتقال برق به افغانستان گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه هدف این نشست را گفتگو درباره گسترش تجارت، ترانزیت و انتقال انرژی میان دو کشور خوانده است.

آقای اتمر در این نشست گفته‌است که روابط دوستانه میان دو کشور، گسترش تجارت، ترانزیت و انتقال انرژی میان کابل و تاشکند، نه تنها به نفع افغانستان و ازبکستان است، بلکه کشورهای همسایه و منطقه نیز از آن سود می‌برند.

در اعلامیه وزارت خارجه کشور آمده است که اشتراک‌کنند‌گان روی آغاز و عملی‌سازی پروژه‌های راه آهن، انتقال انرژی به افغانستان و کشورهای منطقه، گسترش دهلیزهای ترانسپورتی به کشورهای آسیای مرکزی، امضای قرارداد ۱۰ ساله انتقال برق از ازبکستان به افغانستان و ایجاد گروه کاری در سطح معینان وزیران تجارت افغانستان و ازبکستان به هدف کار روی موضوعات حقوقی و فنی پروژه‌های مورد نظر، توافق کرده‌اند.

وزارت امور خارجه گفته است که مقام‌های ازبکستانی، از حنیف اتمر دعوت کرده اند که در آینده نزدیک به ازبکستان سفر کند.

قابل ذکر است که در این نشست، عمرزاکوف سردار اکتومویچ؛ معاون نخست‌وزیر، وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری ازبکستان، سرپرست وزارت ترانسپورت افغانستان و معینان وزارت‌خانه‌ها و رییسان نهادهای سکتوری دو کشور نیز حضور داشته‌اند.

این درحالی است که اخیراً دولت تاجیکستان به دلیل کمبود آب صادرات برق خود را به افغانستان کاهش داده است. در حال حاضر در کابل و شماری از ولایات کمبود برق وجود دارد. از سوی هم، افغانستان بیش‌‌تر برق مورد نیاز خود را از کشورهای آسیای میانه وارد می‌کند.

قرارداد ۱۰ ساله انتقال برق میان افغانستان و ازبکستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد