قزاقستان-از-پالیسی-افغانستان-در-راستای-صلح-و-امنیت-حمایت-میکند

مقام های قزاقستانی بیان داشته اند که افغانستان یک بخش مهم پالسی خارجی کشورشان را تشکیل میدهد و از برنامه های افغانستان در راستای صلح و امنیت در سطح جهانی حمایت میکند.

به گزارش افغان نیوز: محمد حنیف اتمر مشاورامنیت ملی کشور که در رأس یک هیأت بلند پایه دولتی به آستانه پایتخت قزاقستان رفته است، گفتگوها درباره صلح، امنیت و پیشرفت های اقتصادی با مقامات آن کشور را آغاز کرد.

زوماکانوف ولادیمیر زینولوویچ همکار خاص رییس جمهور قزاقستان وسکرتر شورای امنیت ملی آن کشور گفت که افغانستان در پالیسی خارجی قزاقستان جایگاه خاصی دارد و صلح و ثبات در افغانستان نیاز جدی برای ثبات درمنطقه دارد.

 آقای زوماکانوف قاچاق موادمخدر، جرایم سازمان یافته و افراطگرایی مذهبی را از عناصر اصلی توسعه و تداوم هراس افگنی درمنطقه خواند.

آقای زوماکانوف برای مبارزه در برابر هراس افگنی به شکل گیری اجماع منطقوی تاکید کرد و نیز راهکارهای مشترک برای مبارزه مشترک با مشکلات منطقوی را مناسب ترین راه دانست.

قزاقستان که به تازه گی عضویت غیر دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد را بدست آورده است، به هیأت افغان وعده سپرد که در نشست های این شورای از پروسه صلح درافغانستان و دیگر اولویت های این کشور حمایت خواهد کرد.

قزاقستان همچنان از عضویت افغانستان در سازمان همکاری های شانگهای نیز پشتیبانی اش را ابرازنمود. جانب قزاقستانی همچنان در باره چگونگی جنگ روانی که از سوی گروه های هراس افگن آغازشده است گفت که قزاقستان برنامه های مناسبی رابرای جلوگیری ازجنگ روانی از سوی تروریستان روی دست گرفته است و حاضر است تجاربش دراین بخش را با دولت افغانستان شریک سازد.

قزاقستان در تلاش آن است تا افغانستان برای داد وستد میان کشورهای آسیای جنوبی و آسیای مرکزی به یک دهلیز اقتصادی مبدل شود و دراین راستا همکاری افغانستان را مهم پنداشت.

محمد حنیف اتمر مشاورامنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان درسخنانش از استقبال گرم قزاقستان و نیز همکاری های همیشگی آن کشور سپاسگذاری نمود.

محمد حنیف اتمر گفت، که محور اصلی گفتگوهای هیأت افغان صلح وامنیت است که در تامین این دو اصل ،همکاری های اقتصادی نقش مهم را دارد.

محترم محمد حنیف اتمر گفت، که اتفاق نظرمیان رییس جمهوران هردوکشور برای تدوام همکاری میان افغانستان وقزاقستان وجود دارد، و روی به میان آمدن برنامه ها برای تشویق و توسعه این همکاری ها تاکید کرد.

محترم محمد حنیف اتمر افزود، گروه های ترورستی درمنطقه از راه قاچاق مواد مخدر پول بدست میاورند و برای رسیدن به اهداف هراس افگنانه شان از همین پول اسلحه ومهمات خریداری می نمایند. وی بر جلوگیری قاچاق مواد مخدر درمنطقه تاکید کرد.

مشاورامنیت ملی کشور ، ایجاد نمایشگاه اقتصادی در قزاقستان را فرصتی خوبی برای توسعه اقتصادی و نزدیکی روابط تجارتی درمنطقه دانست و از سهیم ساختن تجار افغان در این نمایشگاه قدردانی نمود.

مشاورامنیت ملی کشور گفت، این گونه نشست ها نقشی بسزای برای تشخیص اولویت های سیاسی و اقتصادی میان هردو کشور دارد، وی اضافه نمود که حکومت افغانستان به مذاکرات منطقوی و جهانی برای تامین صلح وثبات ادامه میدهد.

قزاقستان از پالیسی افغانستان در راستای صلح و امنیت حمایت میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد