قلب-فساد-در-وزارت-داخله-نه-بلکه-در-خود-ارگ-است

نورالحق علومی وزیر امور داخله اسبق می‌گوید: چندی قبل رئیس جمهور غنی در یک کنفرانس خبر گفته بود که قلب فساد وزارت داخله است اما این صحت نداشته بلکه قلب فساد ارگ ریاست جمهوری است.

 نورالحق علومی وزیر امور داخله پیشین در گفتگوی ویژه با خبرگزاری افغان نیوز گفت: فساد در تمام ادارات دولتی وجود دارد و اینکه رئیس جمهور تنها انگشت انتقاد به سوی وزارت امور داخله بلند کرده است درست نیست چرا که فساد اصلی از خود ارگ ریاست جمهوری شروع میشود و به تمام ادارات دولتی می‌رسد.

علومی گفت: رئیس جمهور غنی نباید بین وزارت خانه‌ها تفکیک قایل شود و وزیران که از تیم دوره انتخاباتی خود وی اند عاری از فساد گوید و وزیران که از تیم‌های دیگر به زوارت‌خانه‌ها رسیده اند  متهم به فساد کنند.

به گفته‌ی این مقام اسبق حکومت: رهبران حکومت اراده برای مبارزه با فساد وجود ندارند و اگر انان اراده داشته باشند میتواند اداره سالم ایجاد کنند که عاری از فساد باشد.

او افزود: عدم اعتماد رئیس جمهور به مقامات دولتی نیز یکی از جدی ترین مشکل در سطح حکومت است که سبب گسترش فساد اداری شده است و در مدت 16 سال گذشته هیچ وقت رهبران حکومت صلاحیت لازم را به کارمندان زیر دست خود نداده اند و همین بی اعتمادی و نبود صلاحیت سبب گسترش فساد شده است.

علومی افزود: بزرگترین دشمن حکومت وحدت ملی فساد اداری است که حکومت هیچ گونه برنامه عملی و جدی برای مبارز با این پدیده شوم ندارد و این پدیده هر روز بیشتر میشود.

 به گفته‌ی علومی: افزایش فساد اداری سبب تقویت گروه‌های مخالف دولت و زمینه حضور پر رنگ زورمندان در ادارات دولتی شده اند و حاکمیت قانون در کشور هر روز کم رنگ تر میشود.

او تاکید کرد: تا زمانی که فضای اعتماد بین رهبری حکومت و ادارات دولتی و مسئولان دولتی ایجاد نشود مشکل افغانستان حل شدنی نیست و هر روز بیشتر میشود.

وزیر امور داخله اسبق بیان داشت: "در مدت زمان که من بعنوان وزیر امور داخله بودم حاکمیت قانون و مبارزه با فساد اداری در اولویت کاری من بود که هیچ کس این جرئت را به خود داده نمی‌توانست که فساد کند و یا غفلت وظیفه‌ای کند".

او افزود: هر حادثه که در کشور رخ می‌دهد از چهار مورد خارج نیست اول غفلت، دوم خشونت، سوم خیانت و چهارم جنایت که غفلت یک سرباز میتواند سبب جنایت شود.

علومی بیان داشت: "مبارزه با فساد اداری سبب برکناری من از مقام ام شد و حکومت بارها پیشنهاد سفارت به من داد اما من هیچ گونه پیشنهاد حکومت را قبول نکردم و دلیل استعفا خود را تحت 12 صفحه به حکومت ارائه کردم".

این مقام نظامی در اخیر گفت: تا زمانی که فضا اعتماد و شایسته سالاری در ادارات دولتی صورت نگیرد تامین امنیت و آسایش جامعه غیر ممکن است و باید روحیه اعتماد بین رهبری حکومت و دیگر مقامات دولتی صورت گیرد.

 

قلب فساد در وزارت داخله نه بلکه در خود ارگ است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد