لوی-جرگه-مشورتی-صلح-افغانستان

عبدالرب رسول سیاف یکی از بزرگان سیاسی و عالم دین به عنوان رئیس لوی جرگه مشورتی صلح افغانستان انتصاب گردید.

11:30

ستاد سیاف پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس لوی جرگه مشورتی صلح، گفت که کسانی که در جرگه اشتراک نکردند همه شان خواهان صلح هستند اما در روند صلح و چگونگی راه صلح اختلاف های وجود دارد که قابل حل است.

او بیان کرد که استاد خلیلی،آقای اتمر، آقای احدی و دیگران همه صلح را در افغانستان میخواهند ولی نزاکت های سیاسی باعث شده تا آنها در جرگه اشتراک نکنند، و من خواهش میکنم که به جرگه بیایند و سخن بگویند.

آقای سیاف از سران سیاسی که جرگه را تحریم کردند خواست که در برنامه اختتامیه لوی جرگه حاضر شوند و سخنان خود را به صورت آزادانه بیان نمایند.

رئیس لوی جرگه مشورتی صلح بیان کرد که یک تعداد از صلح هراس دارند که با آمدن صلح نظام طالبانی حاکم می شود، این تفکر اشتباه است و نظام افغانستان اسلامی است و پابر جا می باشد، بلکه طالبان مثل سایر افغان ها تحت نظام واحد زندگی خواهند کرد.

آقای سیاف گفت که هیچ حاکم افغانستان طالبان را بیگانه نخوانده است:"آقای کرزی طالبان را برادر خواند و رئیس جمهورغنی گروه طالبان را مخالف سیاسی میداند پس صلح میان دو برادر جاییز نیست".

وی افزود شما اگر مسلمان واقعی هستید به دستور خداوند و رسول خداوند عمل نمایید، خداوند به صلح تاکید کرده است.

11:00

رئیس جمهور غنی در آخر سخنرانی خویش در لوی جرگه، استاد عبدالرب رسول سیاف رابه عنوان رئیس جرگه مشورتی صلح پیشنهاد کرد و وی از سوی اعضای جرگه با ایستاد شدن سر پا تایید گردید.

10:30

رئیس جمهور غنی در مراسم افتتاحیه لوی جرگه مشورتی صلح؛ نمایندگان تمام اقشار مردم افغانستان در این لوی جرگه شرکت کرده اند، اما کسانی که نیامده اند و در جرگه اشتراک نکرده اند، مردم در مورد ما و آنها قضاوت نمایند.

رئیس جمهور علاوه کرد که این لوی جرگه به دستور فرد یا نهاد خاصی ایجاد نگردیده بلکه خواست مردم افغانستان است.

او در مورد برگزاری لوی جرگه عنعنوی گفت که در افغانستان لوی جرگه تاریخ هزار ساله دارد و گذشتگان ما بزرگترین مشکلات را با برگزاری این گونه جرگه ها برطرف کرده است.

10:10

لوی جرگه مشورتی صلح افغانستان با حضور بیش از 3200 عضو از سراسر کشور امروز دوشنبه، 9 ثور توسط رئیس جمهور غنی افتتاح گردیده و مدت چهار روز ادامه دارد.

عمر داود زی رئیس دارالانشای کمیسیون برگزاری لوی جرگه در مراسم افتتاح این جرگه گفت که لوی جرگه مشورتی صلح، بیش از 3200 عضو دارد که از تمام ولسوالی های افغانستان در آن شامل می باشد.

به گفته داود زی حتی ولسوالی های که تحت کنترل دولت قرار ندارد، نیز نماینده شان در این لوی جرگه فرستاده اند.

آقای داودزی تاکید کرد که در جریان برگزاری لوی جرگه ما از طالبان خواهش کردیم که مانع پیوستن مردم به لوی جرگه نگردند و طالبان نیز در این مورد ممانعت ایجاد نکردند.

لوی جرگه مشورتی صلح افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد