ما-دیگر-نیازی-به-اتحایه-اروپا-نداریم-و-روند-گفتگو-را-کنار-خواهیم-گذاشت

رجب طیب اردوغان، برخی کشورهای اروپایی را متهم به حمایت از تروریسم کرده و گفته است که اگر حقیقت را بیان کنم باید بگویم که ما دیگر نیازی به عضویت در اتحایه اروپا نداریم و روند گفتگوها را کنار خواهیم گذاشت.

به گزارش افغان نیوز: رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه دیروز در یک سخنرانی در پارلمان این کشور گفته است که روند گفتگوی 12 ساله ترکیه با اتحادیه اروپا، برای انقره "بسیار خسته کننده" بوده و دیگر نیازی نمی بیند که به گفتگو و رایزنی برای الحاق به این اتحادیه اصرار کند و از آن منصرف خواهد شد.

رییس جمهوری ترکیه می گوید: کشورش دیگر نیازی ندارد که به عضویت اتحادیه اروپا درآید و تصمیم دارد به گفتگوها پیرامون این موضوع خاتمه دهد.

رجب طیب اردوغان دیروز در یک سخنرانی در پارلمان این کشور گفته است که روند گفتگوی 12 ساله ترکیه با اتحادیه اروپا، برای انقره بسیار خسته کننده بوده و دیگر نیازی نمی بیند که به گفتگو و رایزنی برای الحاق به این اتحادیه اصرار کند و از آن منصرف خواهد شد.

اردوغان در این سخنرانی، برخی کشورهای اروپایی را متهم به حمایت از تروریسم کرده و گفت: " اگر حقیقت را بیان کنم باید بگویم که ما دیگر نیازی به عضویت در اتحایه اروپا نداریم و روند گفتگوها را کنار خواهیم گذاشت".

اشاره آقای اردوغان به دولت آلمان بود که بیش از سیصد عضو حزب کارگران کردستان "پ ک ک" که از نظر دولت انقره تروریست به شمار می رود را پناه داده است.

او پیش از این هم دولت آلمان را متهم به حمایت از "تروریسم" کرده بود؛ حال آنکه برلین متقابلا ترکیه را متهم به سرکوب مخالفین سیاسی خود می کند.

رییس جمهوری ترکیه در این سخنرانی گفت: " فشارهای موجود ما را از میدان به در نخواهد کرد و تسلیم هم نخواهیم شد. ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا تلاش کرده و بعد از این هم تلاش خواهد کرد؛ اما قصد انقره این است که به عنوان یک عضو سازنده و موثر وارد این اتحادیه شود. ترکیه نیازی ندارد که به عنوان یک عضو عادی در این تشکیلات سهم بگیرد".

او تصریح کرد که شکیبایی ترکیه، ظاهرا اتحادیه اروپا را دچار اشتباه و سوءتفاهم کرده و گویا آنها فکر می کنند که انقره به آنها نیاز دارد؛ مطلقا این چنین نیست و این اتحادیه اروپاست که به ترکیه نیاز دارد و باید این را درک کند. اگر آنها مثل گذشته در این مسیر مانع ایجاد کنند؛ ترکیه از ادامه راه صرفنظر خواهد کرد و در این تصمیم تردید نخواهد نمود.

ترکیه برای اولین بار در سال 1963 توافق نامه ای را با اتحادیه اروپا به منظور پیوستن به جمع کشورهای اروپایی امضا کرده بود که تا به امروز مفاد آن عملی نشده است. اروپا می گوید که شروط لازم برای پیوستن ترکیه به این اتحادیه باید تمام و کمال به اجرا در بیاید و برخی سیاست های انقره نیز اصلاح شود.

کشتار ارمنیان در تاریخ قرن بیستم ترکیه، از موانعی بوده که تاکنون دلیل اصلی مخالفت کشورهای اروپایی در برابر انقره محسوب می شده است. برخی کشورهای اتحادیه اروپا می گویند که آنها از پذیرش یک کشور اسلامی با سابقه "مسیحی ستیزی" نگران اند.

ما دیگر نیازی به اتحایه اروپا نداریم و روند گفتگو را کنار خواهیم گذاشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد