ما-هنوز-نفوس-دقیق-و-نتایج-مصارف-خود-را-نمی-دانیم

آقای اشرف غنی در روز افتتاح مجمتع مشارکت دولتمداری باز افغانستان اظهار داشت که ما هنوز نفوس دقیق، نتایج مصارف و تعداد دقیق مامورین خود را نمی دانیم، گفت که دولت‌داری باز به زبان ساده این است که مردم بدانند پول شان در کجا به مصرف می رسد.

به گزارش افغان نیوز: اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفت: حرکت به طرف مردم سالاری، از یک حکومت‌داری بسته به یک حکومت‌داری باز است. وی با اشاره بر این‌که ما هنوز نفوس دقیق، نتایج مصارف و تعداد دقیق مامورین خود را نمی دانیم، گفت که دولت‌داری باز به زبان ساده این است که مردم بدانند پول شان در کجا به مصرف می رسد.

رئیس جمهور غنی افزود: هر وزارت مجبور است که تمام سیستم مقرری خود را در اختیار مردم قرار بدهد و باید وزرا تصمیم‌گیری خود را به صورت اساسی نشان بدهند که به اساس روابط عمل می کنند و یا به اساس ضوابط.

وی خاطرنشان کرد: زمانی‌که از دولت‌داری باز نام می بریم باید هر وجب افغانستان را به عین چشم و زن و مردم و پیر و جوان را از یک دیدگاه ببینیم.

محمد اشرف غنی گفت که میراث دولت‌داری ما با قانون اساسی در تضاد است و این میراث قدرت محور است و ما از قدرت می خواهیم بحیث وسیله استفاده کنیم، نه کار و حساب دهی.

رئیس جمهور گفت که نقش جامعه مدنی یک نقش بسیار خاص است، بدین معنی اگر می‌خواهید دولت مسئول داشته باشید، پس مارکیت مسئول و جامعه مدنی مسئول نیز داشته باشید.

رئیس جمهور غنی افزود: دولت داری به اساس اصول و قوانین تشکیل می شود. وی تصریح کرد: نقطه بنیادی تعهد این است که باید مشکلات خود را به طور واضح تشریح کنیم.

محمد اشرف غنی خاطرنشان کرد که دسترسی به معلومات نقطه بنیادی برای تامین حقوق است و از این جهت مشکل معلومات بسیار جدی می باشد. وی افزود که تمام وزارت ها و ادارات مستقل در فرهنگ معلومات دهی شان، یک تغییر بنیادی به وجود آورند.

رئیس جمهور گفت که تغییرات بنیادی باید در فرهنگ دولت‌داری ما به میان آید. فرهنگ ما باید شهروندمحور شود، زیرا شهروند زیردست نیست، شهروند مالک این وطن است که آنرا در بحرانی‌ترین شرایط حراست کرده است.

وی افزود: به هر اندازۀ که شهروند افغانستان فقیرتر بوده و در دورترین نقاط کشور زندگی کرده، به همان اندازه برای حفظ و بقای این مملکت تعهد بیشتر داشته است.

رئیس جمهور غنی با تاکید بر این‌که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نباید فراموش شوند، گفت که امروز نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تعهد قانون اساسی را به سر و خون خود عملی می کنند. وی همچنان به رسیدگی به خانوادهای شهدا تاکید کرده، گفت که سخن و عمل را باید یکی کنیم.

ما هنوز نفوس دقیق و نتایج مصارف خود را نمی دانیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد