متقی-و-آمانوف-گفتگو-کردند

متقی در دیدار با معاون شورای امنیت ترکمنستان گفته است که با آغاز فاز اول پروژه تابی، افغانستان بازار خوبی برای نفت و گاز ترکمنستان می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ حافظ ضیا احمد تکل، سخنگوی وزارت خارجه ا.ا در ایکس امروز (پنج‌شنبه، ۱۰ حوت) نوشته است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در جریان سفرش به ترکمنستان در دیدار با باتر آمانوف، معاون شورای وزیران نفت و گاز آن‌کشور در مورد تاپی و انتقال گاز مایع به افغانستان صحبت کرده است.

 بر اساس خبرنامه، متقی گفته است که امارت اسلامی به اجرای پروژه تاپی کاملاً متعهد است.

وی ابراز امیدواری کرد که فاز اول این خط لوله تا ولایت هرات به زودی آغاز و تکمیل شود.

سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرده است که هرات از ولایت‌های پرجمعیت افغانستان است و با ورود پروژه تاپی به این ولایت، هرات می‌تواند بازار خوبی برای گاز ترکمنستان تبدیل شود.

این در حالی است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در دیدار با شماری از تاجران در عشق‌آباد گفت: برای نخستین‌بار نمایشگاه بزرگ سه‌روزه مشترک ‎افغانستان و ‎ترکمنستان از ۲ تا ۵ ماه مارچ سال جاری میلادی در عشق‌آباد برگزار می‌شود.

او گفت که در دیدار با مقام‌ها و مسوولان ترکمنستان روی مشکلات تجاران افغان، مشکلات بانکی و تسهیلات ویزا نیز گفتگو کرده و آن‌ها وعده همکاری در این زمینه را داده است.

متقی می‌گوید که یک کمیته تشکیل شده تا مشکلات و چالش‌های تجاران دو طرف را تعقیب و برسی کند.

متقی گفت که صادرات افغانستان از ترکمنستان نسبت به واردات کم‌تر است و گفته است که تعرفه کالاهای این کشور باید کاهش پیدا کند.

این درحالی است که سرپرست وزارت خارجه ا.ا چندی قبل به دعوت رسمی کشور ترکمنستان عازم آن کشور شد.

متقی و آمانوف گفتگو کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد