هیاتی-به-رهبری-عزیزی-به-ترکمنستان-رفت

به دنبال سفر متقی به ترکمنستان این بار سرپرست وزارت صنعت و تجارت با شماری از نمایندگان سکتور خصوصی به آن کشور سفر کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ در ایکس وزارت صنعت و تجارت آمده است که هیات رسمی امارت اسلامی افغانستان و نمایندگان سکتورخصوصی کشور تحت ریاست محترم الحاج نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت به عشق‌آباد- ترکمنستان سفر نموده‌اند.

بر اساس خبرنامه این وزارت، این سفر، به هدف افتتاح اولین کنفرانس تجارتی «ترکمن- افغان»، می‌باشد.

وزارت صنعت و تجارت: «نمایشگاه محصولات و کالاهای تولیدی افغانستان، نشست دو جانبه سکتور خصوصی افغانستان و ترکمنستان، نشست های دو جانبه حکومتی جهت رشد و گسترش روابط اقتصادی، انکشاف تجارت و ترانزیت دو کشور». هدف این سفر عنوان شده است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت روزگذشته(جمعه، 11 حوت) گفته  بود که در این نمایشگاه بیش از ۳۰۰بازرگان افغان در نمایشگاه ترکمنستان شرکت و محصولات شان را به نمایش خواهند گذاشت.

آقای عزیزی افزوده است که از جمله ۲۵۰شرکت از داخل کشور به شمول 15 شرکت از بخش‌ زنان و 50 شرکت دیگر افغان‌ها که در بیرون از کشور هستند در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

 او تاکید کرده که در این سفر در قسمت تجارت میان افغانستان و ترکمنستان، ترانزیت و حل موضوعات و مشکلات بازرگانان نیز رسیدگی خواهد شد.

ترکمنستان از شرکای مهم اقتصادی افغانستان می‌شود.

سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست و قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان در عشق‌آباد درباره گسترش همکاری اقصادی، امنیت و ثبات همچنین ایجاد زمینه‌های سرمایه گذاری تبادل نظر کردند.

به نظر برخی کارشناسان، ترکمنستان شریک مهم اقتصادی افغانستان در منطقه است و گسترش روابط اقتصادی با این کشور در رشد و توسعه اقتصادی افغانستان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

سرپرست وزرات خارجه ا.ا هم در دیدار با معاون شورای امنیت ترکمنستان گفته است که با آغاز فاز اول پروژه تابی، افغانستان بازار خوبی برای نفت و گاز ترکمنستان می‌شود.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در جریان سفرش به ترکمنستان در دیدار با باتر آمانوف، معاون شورای وزیران نفت و گاز آن‌کشور در مورد تاپی و انتقال گاز مایع به افغانستان صحبت کرده است.

 متقی گفته است که امارت اسلامی به اجرای پروژه تاپی کاملاً متعهد است.

وی ابراز امیدواری کرد که فاز اول این خط لوله تا ولایت هرات به زودی آغاز و تکمیل شود.

سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرده است که هرات از ولایت‌های پرجمعیت افغانستان است و با ورود پروژه تاپی به این ولایت، هرات می‌تواند بازار خوبی برای گاز ترکمنستان تبدیل شود.

این در حالی است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در دیدار با شماری از تاجران در عشق‌آباد گفت: برای نخستین‌بار نمایشگاه بزرگ سه‌روزه مشترک افغانستان و ترکمنستان از ۲ تا ۵ ماه مارچ سال جاری میلادی در عشق‌آباد برگزار می‌شود خبر داده بود.

او گفت که در دیدار با مقام‌ها و مسوولان ترکمنستان روی مشکلات تجاران افغان، مشکلات بانکی و تسهیلات ویزا نیز گفتگو کرده و آن‌ها وعده همکاری در این زمینه را داده است.

متقی می‌گوید که یک کمیته تشکیل شده تا مشکلات و چالش‌های تجاران دو طرف را تعقیب و برسی کند.

متقی گفت که صادرات افغانستان از ترکمنستان نسبت به واردات کم‌تر است و گفته است که تعرفه کالاهای این کشور باید کاهش پیدا کند.

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی هدف از سفرش به ترکمنستان را خوب توصیف کرده و گفته است که در این سفر با وزیر خارجه این کشور نیز روی موضوعات مختلف صحبت کرده و دست‌آورد‌های خوبی برای مردم افغانستان دارد.

متقی گفته است که در ترکمنستان روی موضوعات مهم از جمله پروژه تاپی، افزایش برق وارداتی ترکمنستان به افغانستان، خط آهن و تجارت بین دو کشور گفتگو کرده است.

سرپرست وزارت خارجه می‌گوید که در این دیدار دو طرف تصمیم گرفته است که در همه عرصه‌ها دست‌آوردهای خوبی داشته باشند.

متقی روابط افغانستان و ترکمنستان را خوب توصیف کرده و می‌گوید که باید سطح دیپلماتیک هم با این کشور افزایش یابد.

او گفت که برنامه‌های خوبی را روی دست دارد و در سال آینده، این پروژه‌ها را تطبیق می نماید.

به گفته‌ای سرپرست وزارت خارجه، طرف ترکمنستان آمدگی خوبی برای همکاری‌های اقتصادی، تجارت و دیپلماتیک با افغانستان دارد.

او می‌گوید که هر دو کشور از هم‌دیگر اطمینان دارد و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و در آینده همکار خواهد بود.

او گفت در این دیدار هر دو کشور خواهان روابط خوب با هم‌دیگر از جمله کشورهای منطقه است.

متقی می‌گوید که افغانستان باید از راه لاجورد که به اروپا وصل است تجارت داشته باشد و کشور ترکمنستان نیز از این طرح استقبال کرده است.

به گفته‌ای متقی افغانستان دارای پروژه‌های بزرگ اقتصادی است و می‌گوید که ترکمنستان می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و ا.ا از آمادگی خوبی بر خوردار است.

با این حال مسوولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که پس از تحولات سیاسی در کشور و روی کار آمدن ا.ا، فعالیت کارخانه‌های تولیدی از ۳۰ به ۸۳ درصد افزایش یافته است.

عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت این وزارت برای سرمایه‌گذاران و بازرگانان بازگشت‌کننده از  پاکستان و برخی کشورهای اروپایی کمیته‌ای را جهت تنظیم سهولت‌ها به تاجران بازگشت کننده ایجاد کرده است.

آقای آخوندزاده تصریح کرد که کار روی راه‌های بدیل از جمله بندر چابهار و برخی راه‌های دیگر مواصلاتی جریان دارد تا افغانستان در زمینه صادرات و واردات همچنان ترانزیت در آینده به چالش مواجه نشود.

او بیان داشت که پس از تغییر نظام سیاسی در کشور، حکومت سرپرست با ۸۰ کشور جهان روابط اقتصادی داشته و محصولات داخلی کشور به تمام کشورهای جهان از جمله امریکا، روسیه، چین، ایران، پاکستان، ازبکستان، ترکیه و بعضی کشورهای عربی صادرات می‌شود.

در ایکس وزارت صنعت و تجارت آمده است که هیات تخنیکی امارت اسلامی افغانستان به ریاست محمدالله بختیار، رییس ترانزیت بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت در ادامه سفرش به منطقه آزاد چابهار، با حجت‌الله عبدالملکی، مشاور رییس جمهور ایران، دیدار و گفتگو نموده است.

این دیدار دوطرف در رابطه به تکمیل شدن زنجیره ترانزیتی از چابهار، ایجاد نمایندگی امارت اسلامی در منطقه آزاد و تسهیلات در این مسير، واگذاري، قیمت زمین‌های موردنیاز در چابهار، اولویت به کالاهای ترانزیتی از این مسیر، فراهم‌آوری تسهیلات به تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان در چابهار و سایر موضوعات مرتبط به تجارت بین دو کشور گفتگو شده است.آژانس

آژانس افغان نیوز- رحمت کریمی

 

هیاتی به رهبری عزیزی به ترکمنستان رفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد