محمد-کریم-خلیلی-به-عنوان-رئیس-شورای-عالی-صلح-کشور-گماشته-شد

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون دوم حکومت قبلی از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به حیث رئیس شورای عالی صلح تعیین شد.که وی پیشتر به عنوان معاون ارشد در شورای عالی صلح ایفای وظیفه می کرد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست سخنگوی ریاست‌جمهوری به رسانه ها گفته است که کریم خلیلی معاون ارشد شورای عالی صلح بعد از وفات پیر سیداحمد گیلانی روز گذشته  از سوی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی صلح کشور تعیین شده است.

این درحالی است که پس ازدرگذشت پیر سید احمد گیلانی رئیس پیشین شورای عالی صلح، این پست برای چند ماه خالی بود.

شورای عالی صلح افغانستان در سال 1389 با هدف زمینه‌سازی برای گفت‌وگو و صلح با مخالفان مسلح دولت دردوران حکومت حامد کرزی ایجاد شده بود.

این شورا دارای 68 عضو که 60 مردم و8 زن بود و آن را برهان‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان رهبری می‌کرد که با کشته شد آقای ربانی در یک حمله انتحاری رهبری این شورا به پیرسید احمد گیلانی رسید.

بسیاری از آگاهان معتقدند شورای عالی صلح تاکنون دست‌آورد زیادی نداشته است. اما در روند مذاکرات با حزب اسلامی و امضای موافقتنامه صلح میان دولت و گلبدین حکمتیار تنها دستاورد قابل دیدی است که زبان زد حکومت و صلح جویان افغانستان شده است.

این در حالی است که چندی قبل بر بنیاد گزارش های به دست رسیده گفته شده بود که رئیس‌جمهور غنی از ساختار شورای عالی صلح رضایت ندارد و تاکید کرده که برای ایجاد صلح افغانستان باید مکانیسیم‌های دیگری در نظر گرفته شود.

محمد کریم خلیلی، در حالی به حیث رئیس شورای عالی صلح افغانستان دیروز تعیین شده که امروز نشت پروسه صلح و امنیت در کابل با اشتراک نمایندگان چند کشور برگزار شده است.

محمد کریم خلیلی به عنوان رئیس شورای عالی صلح کشور گماشته شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد