محو-مواد-مخدر-نیازمند-مبارزه-مشترک-منطقه‌یی-و-جهانی-است

نشست پنج جانبه میان کشورهای (افغانستان، ایران، پاکستان، تاجیکستان و روسیه) در کابل برگزار شد.که دستاورد های یک سال گذشته این کشور ها، مبنی بر مبارزه علیه مواد مخدر و همکاریها در این خصوص به بحث گرفته شد.

به گزارش آژانس افغان خبر: سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، امروز یک شنبه (۴ میزان) درکنفرانس پنج جانبه کشورهای منطقه ای در کابل گفت: افغانستان با اینکه بزرگترین تولید کننده  مواد مخدردرجهان بشمار می رود؛ اما موجودیت بازار این مواد در دنیا، بیش از سه میلیون تن را در داخل کشور به اعتیاد کشانده است.

وزیر مبارزه با مواد مخدر تصریح می کند با وجودی که  کشت، قاچاق، پروسس و تجارت مواد مخدر باعث منفعت مخالفان دولت و مافیای ملی و بین المللی می شود؛ اما ضرر آن متوجه سایر مردم است.

بانو عظیمی همچنان می افزاید؛ تاثیرات مخرب عایدات غیرقانونی مواد مخدر سبب بی ثباتی، ناامنی، ضعف حاکمیت قانون، تضعیف اقتصاد، قربانی شدن صدها تن از نیروهای امنیتی در نهایت خدشه دار شدن باورمندی مردم نسبت به نهادهای دولتی خواهد شد.

وی ضمن ابراز تمامی جوانب تهدیدات این مواد اظهار می دارد که وزارت مبارزه با مواد مخدرافغانستان برنامه های خوبی را جهت محو آن روی دست دارد که کاهش قابل ملاحظه ای درکشت و استفاده از آن داشته است.

وزیر مبارزه با مواد مخدرخاطرنشان ساخت؛ که بررسی های سال ۲۰۱۴ میلادی نشان می دهد که در سال ۲۰۱۵  زمینهای زیر کشت مواد مخدر در افغانستان از ۲۲۳ هزارهکتار به ۱۸۳ هزار هکتار کاهش یافته ، که این نشان دهنده کاهش  ۱۹ درصدی سطح زیر کشت مواد مخدر است. 

او می افزاید؛ دربخش تولید و قاچاق مواد مخدر ۴۸ درصد در سال ۲۰۱۵ میلادی کاهش بوجود آمده استوهمچنین درسال گذشته نیروهای امنیتی افغانستان بیش از ۳۱۱ تن مواد مخدر را کشف و ۳ هزار فرد متهم را نیز بازداشت کردند.

بانو سلامت عظیمی با اظهارخوشی از کاهش تقاضای مواد مخدرتاکید کرده می گوید؛ یک باب شفاخانه بزرگ ۱۵۰۰ بستر معتادین درکابل، ۱۱۶ باب شفاخانه های کوچک در سراسرکشور موجود است که ظرفیت تداوی بیش از ۴۰ هزار معتاد را در یک سال دارا می باشد.

وی علاوه کرد؛ شریک ساختن دیدگاهها، تجدید تعهدات، عملی سازی تفاهمنامه ها و احساس مسٔولیت و تلاش مشترک میان کشورهای منطقه و جهان به منظور مبارزه با مواد مخدر از راه حل های فائق آمدن بر این پدیده می باشد.

شیر خان سلیم زاده، رییس آژانس مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان، در این کنفرانس تصریح نمود که مردم این کشور نسبت به سال گذشته 20 درصد بیشتر از این پدیده متضرر شده اند.

رییس آژانس مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان همچنین اظهار داشت که در امر مبارزه با این پدیده از هیچ تلاشی فروگذار  نخواهد بود.

آقای سلیم زاده یادآور شد که در ولایت تخار حدود ۱۱ عملیات کشف و ضبط مواد توسط کشور تاجیکستان صورت گرفته که شامل ۴۴۶ کیلو گرام مواد نیشه آور،۳۱۸ کیلوگرام مواد افیونی و ۸۰۰ کیلوگرام سایر مواد از این قبیل را کشف نموده که بر اثر آن ۱۴ تن سرباز آن کشور کشته شدند.

نماینده ایران نیز در این نشست تعهد نمود که جهت دستگیری قاچاقبران مواد مخدر، در مرزهای آبی و زمینی کشورش تجهیزات پیشرفته مستقر نموده است.

 

محو مواد مخدر نیازمند مبارزه مشترک منطقه‌یی و جهانی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد