نظامیان-خارجی-مقیم-افغانستان،-در-امر-مبارزه-علیه-مواد-مخدر-کم-کاری-میکنند

سفیر روسیه درکابل می گوید: نظامیان خارجی در افغانستان در امر مبارزه با مواد مخدر عمدا کوتاهی میکنند و از برخی منابع تجارت این مواد به عنوان ابزار پیشبرد عملیات مخفی در روسیه، چین و ایران عمل نموده است.

به گزارش آژانس افغان خبر: الکساندر مانتیسکی سفیر روسیه در کابل امروزدوشنبه (۵ میزان) در آخرین روز نشست پنج جانبه مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد؛ نظامیان خارجی سبب افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان هستند و این مسئله تهدید جدی در برابر صلح و ثبات منطقه و جهان است.

این درحالی است که وزارت امور خارجه روسیه نیز پیش از این اعلام کرده بود که تولید مواد مخدر و افزایش گروه‌های افراطی به ویژه حامیان داعش در امتداد مرز افغانستان با تاجیکستان و ترکمنستان نگران کننده است.

کارشناسان حضور گروه‌های افراطی را از ۱۰ کشور، پاکستان، شماری از کشورهای عربی و آسیای میانه درافغانستان می دانند.

مانتیسکی دراین نشست تاکید می کند که مواد مخدر مهمترین تامین کننده مالی گروههای تروریستی در افغانستان است.

گفتنی است که پیش از این، الکساندر بورتنیکوف، مدیر سازمان امنیت فدرال روسیه از افزایش احتمال نفوذ شبه‌نظامیان به ویژه داعش در مرزهای شمالی کشورمان به مناطق آسیای مرکزی خبرداده بود.

 آقای الکساندر مانتیسکی خاطرنشان ساخت؛ افزایش قاچاق مواد مخدر از مرزهای آسیای میانه به خاک افغانستان نگران کننده است.

مرکز تحقیقاتی گلوبال ریسرچ نیز در گزارشی نگرانی های مقامات روسیه را درخصوص کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر تایید می کند.

بر اساس گزارش این مرکز تحقیقاتی حدود ۵۰۰ هزار هکتار زمین برای کشت مواد مخدر در افغانستان به سازمان سیا، این فرصت را می‌دهد تا با استفاده ازپول بدست آمده از قاچاق موادمخدر، عملیات مخفی خود را به پیش ببرد و مسیر تجارت مواد مخدر به سوی کشورهای ایران، چین و روسیه را فعال کند.

در گزارش گلوبال ریسرچ آمده بود که حضور نیروهای خارجی در افغانستان و تولید مواد مخدر رابطه مستقیم دارد.

قابل ذکر است که این هفتمین نشست پنج جانبه کشورهای افغانستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ایران پیرامون مبارزه با مواد مخدر است که امروز به پایان رسید.

نظامیان خارجی مقیم افغانستان، در امر مبارزه علیه مواد مخدر کم کاری میکنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد