مردم-باید-برای-سرنگونی-حکومت-دست-به-کار-شوند

رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، ادامۀ کار حکومت وحدت ملی را نامشروع خوانده و از مردم افغانستان خواسته است که برای "از پا درآوردن" این حکومت دست به کار شوند.

به گزارش افغان نیوز: عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی در یک پیام ویدیویی هشدار داده است که اعتراضات سراسری پس از عید رمضان در کابل و ولایات آغاز خواهد شد.

وی در این پیام ویدیویی از طرفدارانش خواسته است تا با راه اندازی یک حرکت بزرگ ملی برای از پا درآوردن این حکومت تحمیلی دکتاتورمابانه، تصمیم‌شان جدی و قاطع باشد.

آقای نور هم‌چنین از نیروهای امنیتی افغانستان خواسته است که در این زمینه از حکومت حمایت نکنند و با حفظ بی‌طرفی، خود را با ملت مواجه نکنند.

براساس ماده ۶۱ قانون اساسی افغانستان، وظیفه رییس جمهور در اول جوزای سال پنجم ریاست جمهوری پایان می‌یابد. ولی قانون اساسی حکم می‌کند که انتخابات ریاست جمهوری باید در مدت ۳۰ تا ۶۰ روز پیش از پایان کار رییس جمهور برگزار شود.

محمد شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری میگوید: ادامۀ کار حکومت وحدت ملی را پس از اول ماه جوزا غیرقانونی است و وی هشدار می دهد که در صورت ادامۀ کار آقای غنی به عنوان رییس جمهور، افغانستان به "بی‌ثباتی و بحران" خواهد رفت.

حکیمی میگوید: محمد اشرف غنی از صلاحیت خود استفاده کرده و بالای استر محکمه فشار وارد کرده است تا این نهاد عدلی و قضای حکم را صادر کند که دوره حکومت تا ۶ میزان دوان پیدا کند. 

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان پیشتر گفته بود: "یگانه مرجع تفسیر قانون اساسی، ستره محکمه جمهوری اسلامی wافغانستان است. افراد، اشخاص و نهادها نمی‌توانند به میل خود قانون را تفسیر کنند. همچنان ماده ۱۰۴ قانون انتخابات افغانستان، فقره ششم در رابطه به مقام‌های انتخاباتی صراحت دارد."

این درحالی است که ستره محکمه افغانستان حدود یک ماه پیش ادامۀ کار رییس جمهور غنی را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج آن تمدید کرد.

مردم باید برای سرنگونی حکومت دست به کار شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد